30 Januari 2013

AEON PUNYA CERITA


Alhamdulillah hari ini 28/1/2012 selesai sudah hutang aku dengan sebuah syarikat ala Jepun @ macam syarikat Alongpun ada iaitu AEON CREDIT SERVICES yg dulu dinamakan ACS CREDIT……..tahun 2010 masa tuh aku dah terdesak sangat nak guna motosikal jadi time tu dah terdesak lagipun kereta aku rosak teruk waktu itu dan makan masa nak repair ......jadi tu sebab aku beli motosikal dengan cara ansuran itupun setelah office aku banyak sangat kerenahnya masa aku nak buat pinjaman kenderaan yang terlalu banyak syarat. Nak guna pinjaman kenderaan pulak nak kena mintak tandatangan Pengarah bagai, nak kena mintak sebutharga bagai  ……"ah, aku benci dengan bos aku yang banyak sangat tanya kalo kita nak buat loan lagipun kalau guna perkhidmatan AEON CREDIT juga sama jugak cara pembayarannya ………boss aku ni aku tengok macam busybody pulkkk semua nak tanya macam-macam ….jadi aku terus je gi kedai cina tu dan buat pemotongan bulanan guna syarikat tersebut. Tetapi tuhan je yang tahu hidup aku bagaikan dikejar Along kalau aku terlewat bayar dan layanan staff deorang ini memang “kurang ajar” dan memang mereka di latih untuk menggunakan bahasa yang kesat dan menyakitkan hati…kalau korang tak percaya mari sini baca komen yang cut and paste di bawah ini dari sebuah laman forum :- (mintak maaflah aku ambik pendapat ni dari tempat lain nanti korang tak percaya pulakkk ....)


Ade sorang tu kata begini “-
“ depa ni syarikat kredit dari jepun. kalau kita terlewat sikit interest gila-gila entah apa formula "lanun" ni pakai. lagi satu staf collection dia orang kurang ajak cara cakap macam kita utang duit bapak dia....lain kali kalau nak beli barang letrik jangan buat pinjaman melalui syarikat ni... ada yang kata mcm kegiatan Along jugak..... lambat sket je abih dikejarnya..dari rumah sampai le ke opis...telefon tak putus2...elakkan berhutang....kalau terpaksa jugak..jgn berhutang bayaran ansuran bulanan yg tinggi.. baru ni member den ada terima pangilan dari diorang.....cakap dekat setengah jam ..... member den utang tinggal 20 ringgit jer tu pun dia punya interest....mak aiiii macam nak gaduh pasal 20 ringgit.

Ini kata seorang wanita yang bernama Tia : -

“Tia tengah mencari sesiapa yg pernah bayar ansuran menggunkan sykt ni dan nak survey….company ni pernah dulu ada orang komplen co ni dalam paper. sekrang ni kene batang idung sendiri. terlambat bayar...macam korang cakap lah. utang tinggal dua bulan aje lagi...bulan ni dgn bulan depan. adalah dalam 206.00. tapi macam utang kat 'along' pulak. diaorang call h.p..call rumah..call opis. kacau kita. tia cakap lambat sikit bayar...diaorang punyalah bising..siap maki hamun. sekarang ni dah serik ambik barang menggunakan sykt ni. last week diaorang call siap laserkan lagi. cakap kurang ajar. macam-macam diaorang kata perkataan yg menyakitkan hati. sampai nak datang opis.  siap tia brainwash diaorang pulak...cair taik telinga diaorang dgr. rupanya diaorang kejar target nak dapatkan commission masing2..kalau macam ni layan customer lingkup ler co tu...biar padan muka.

Kata seorang lelaki ni pulak :-
MORALNYA: tak yah ler beli barang ngan berhutang.... beli cash... kumpul duit tiap bulan... pastu bila duit dah cukup... baru pi beli... lagipun kalau beli cash... regenya jauh lebih murah... AEON tu dulu dikenali sebagai ACS Credit kan.?? Apa pasal diorang tukar nama pun tak tau ler...si Myra tak penah beli...tapi hampir2 nak beli...2 kali...tapi reject...Diorang company besar gak la..Masa 1st dulu dia nak beli home teater...pastu dah kira semua gaji la apa la...bla..bla..cukup la...tup..tup..dia kata tak cukup plak then suruh dia tukar barang. Lebih kurang setahun lepas tu...dia nak nak beli barang kat Seng Heng plak...credit ngan AEON tu la jugak. Ok la..kira la mcm biasa...kira memang cukup sesangat gaji nak banding ngan harga barang tu. Tup..tup org Seng Heng call cakap reject sebab 'internal investigation'...punya la bengang Myra masa tu...Pastu Myra tak puas hati, Myra call kat AEON tu...tanya apa masalahnya...pasal apa reject...diorang pun takleh nak explain pasal apaer...geram la jugak...mcm la kita ni sengkek sgt. Pastu Myra malas dah nak beli ansuran..kumpul duit, beli cash...lagi senang.

Kata Lily pulakk :-
la... banyak problem rupanya dgn AEON ni.
lily mmg ada bayar ansuran dgn AEON.
tapi so far, tak de lak problem.
mmg hujung bulan, kalo dia check kita lom masuk duit kat bank
utk deduction, dia akan call.
biasanya diaorang call hujung bulan skali.
kekadang kalo gaji lambat, lily mintak dia potong lambat skit.
2nd deduction on 5th. tapi tak tau lak staff dia kasar bila cakap kat phone
setakat ni ok aje. approval hari tu pun cepat jek.ntah le.. mungkin lain orang lain cara kot..

kata sorang ni pulak :-
"kalau u bayar on the dot memanglah diaorang tak kacau. masalahnya kalau lambat bayar or mintak nak tangguh bayar..katalah bulan ni lari budget...so nak bayar bulan depan untuk dua bulan sekali...masa tu u dengarlah mulut laser diaorang. diaorang nak kejar target..nak dapatkan commision..so customer jadi mangsa. myra, nasib baik ler u tak dapat loan tu...nasihat i fikir dua tiga kali kalau nak ambik barang guna ACS ni. kalau yg tak berkemampuan beli cash baik guna singer or courts. courts i tak tahulah caranya macam mana..tapi i dgr dr kakak ipar i ok jer. kalau dia tak ckup duit bulan tu dia akan call dan mintak bayar bulan depan utk dua bulan. tapi rasanya interest tinggi jugak. tapi ACS ni...macam sykt ALONG. memang serik dah nak guna ACS ni.

Kata si Honey ni pulakk :-
"Honey masa beli barang kat Seng Heng tak tau pun AEON ni yang handle dia punya stalment.tak de sapa yang cakap. tau-tau dapat surat jerr..terkejut gak dengar citer kowang sebab so far ok jerr honey rasa.Cuma yang perobelemnyer, mamat tu call tiap-tiap bulan suruh pi bayar kat seng heng sebab computer system breakdown.leceh gak nak pi SH tetiap bulan, dah tu kena komisen singgit lak. kalau deducted dari akaun bank kan senang..!!hapara...bila baca cerita nie..yg jadi mangsa adalah pengguna. Alangkah baiknya kalo kita dapat beli sesuatu barang tu melalui cash..tak payah nak hutang-hutang...dapat harga pun murah. Kalo beli credit nie..interest tinggi, lebih baik kalo kita simpan duit every month...bila dah cukup masa...kita beli ajer barang yg kita hajati....cuma kena pandai disiplin diri...

Kata  Myra ni begini pulak :-
"Courts pun sama gak...diorang lagi tinggi interest..pastu barang2 diorang tak berkualiti langsung. Parents Myra penah kena, beli meja makan...tak sampai sebulan dah rosak...pastu ayah Myra pegi la komplen..diorang byk songeh pulak..mcm2 alasan..last2 ayah Myra suruh diorang datang amik balik. Masa ayah Myra g komplen tu...rupanya berderet lagi org yg nak komplen pasal kualiti...pastu kalau lambat skit bayar...terus sampai surat lawyer kat kita...member Myra pun ramai yg kena...Sama je la beli barang dgn cara mcmni...betul! betul! aku setuju. kurang ajar!! dorang tak dapat cari pemiutang keluarga pemiutang dorang paksa2 suruh bayar. cakap dah la kurang ajar, tak hormat orang tua langsung.kalau bangsa lain tak pe gak ini melayuuuuu. aku stuju ngan kau... tapi kalau beli barang yang rega puluh ribu... takkan nak bayar cash kot.. lain la menang loteri.. kalau nak beli rumah pakai cash... hermm.. sampai ke tua aku takder rumah sendiri....berapa kerat lak kat sini yg beli keta bayar lump sum ?... Abang kite dulu masa bujang pernah lah ambil barang guna AOEN ni.. memang tul. cam 'along' jugak lah cara dia... kalau lambat 7 hari dia org ada bunga tau.. so kalau lebih seminggu ada bunga lain pulak.dah tu memang dia org kalau mintak hutang memang bahasa kasar nyer... abg kite pernah lah dia tipon opis satu hari sampai lebih 10 kali walaupun dah kata esok nak bayar.. baik jangan lah. ambil kat lain lah kalau tak blh nak bayar cash. tapi rasanya kalau kumpul duit beli cash pun bagus sbb harga cash lebih murah dr harga kredit.. tu lah tu dulu nama ACS kreadit la ni tukar nama AEON Kredit pulak.... tak silap aku... topik ni kan fasal beli ansuran barangan elektrik.... ada ker yg beli barangan letrik sampai puluhan ribu... so, kalau nak beli barangan letrik sampai puluhan ribu tu... takyah ler kalau tak mampu... beli ler ikut kemampuan... hati tak sakit... hidup pun aman...umah ngan keter tu... termasuk dalam kategori barangan letrik ker???????

Yang ini pulak kata begini pulak "-
 
"Disebabkan duit bonus yg aku reserve utk kabinet dapur rumah baru dah langsai, ndak tak ndak aku kena gak berhutang. Nak tunggu bulan Dec lagi, lama lagi.. So kedai kabinet dapur nih tawarkan aku guna AEON. Aku mmg tak penah amik barang berhutang, semer bayar cash. Tapi sbb kabinet dapur nih harga dlm RM 13,000 terpaksa gak.. Aku start apply bln 3, pastu lepas 3 minggu tak der respon. Rupanya kedai kabinet lupa nak submit application aku. Tunggu lagi. 2nd week AEON staff tepon, tanya itu ini. Kata tak nak guarantor, tapi dia tak panggil guarantor, dia panggil referral. Memula dia kata adik beradik boleh, bila dah submit dia kata kena bagi satu nama kawan. Memalukan aku ajer.. terpaksa tebal muka tanya ngan kawan karib boleh tak aku letak nama dia sbg referral dan janji aku mmg bayar hutang aku nih every mth ! Tunggu lagi mcm buah nak runtuh, tetiba AEON nih tepon lagi.. mintak permission nak pi tgk umah aku ngan amik gambar umah aku. Aku cakap apsal plak nak buat house check. Sah2 dokumen yg aku bagi semer lengkap. Lagipon diaorang boleh check kalo aku jenis blacklisted aper.. Masa tu aku siap sound kat staff tu, eh kompeni korang nih macam Along yerk... nasib baik tak nak amik gambar bogel aku plak ! Dia kata apa boleh buat kak, kompeni Jepun nih mmg cam nih. Saya pun cari makan jer.. terpaksa buat juga. Saya pun malu ngan customer bila kena soal cam nih. Nak2 bila customer Melayu. Akhirnya end May permohonan aku diluluskan. Skang kedai kabinet nih tgh prepare kabinet aku, kabarnya end June akan anto umah aku. Maksudnya by July, start ler aku bayar kat AEON nih.. Interest 1% sebulan. Ko bayangkan setahun interest jer.. 12% pergh... beli keter pong skang interest baru 3 - 4% setahun. Tension aku... tapi apa bleh buat. Aku cadang Dis nanti dpt bonus, aku buek full settlement.. tak kuasa aku nak berhutang dgn AEON nih... Lagi satu, aku perasan kedai kabinet nih pong satu... bila dia tau kita nak berhutang, lagi dia promote barang branded... bagi aku TEKA ler, FUJIOH ler... Hud + Hob + Built in oven jer dah dekat RM 4,000. Tension aku.. aku tanya tak der yg murah ker.. dia kata tak der... Korang jgn ler termakan ngan kedai nih.. kompeni diaorang mmg popular pun !

By der way, pasal interest tu kan.. AEON charge 1% sebulan, setahun 12%. Agak2 kalo aku guna kredit kad hari tu, interest lagi rendah or lebih tinggi...??


Pendapat dari Avril ni pulak katanya begini :- 
"aku rasa kalau ko guna credit card... lebih kurang gak interest dia... tapi tak da la banyak songeh cam kau ambik credit tuh..... tapi kalau aku ler... drp amik credit ngan co cam tu... baik amik personal loan kat mana2 bank... interest dia pun takat 6-7% jer setahun... anai2 : personal loan...? yg nih pun satu hampeh gak... punyer payah nak apply. Bank Rakyat nak guarantor musti org kerja gomen. La nih tak ramai org kerja gomen, mostly kerja ngan swasta. Padahal kalo ikutkan gaji org kerja gomen ngan swasta bak langit ngan bumi. Maybank plak.. kalo gaji ko takat kureng RM 3 ribu, dia bagi ko amik RM 10K jer... Cam kes aku.. gaji aku tinggal 10-20 ringgit jer nak RM 3K, dia cuma bagi aku RM 10K jerk. tu pun leceh... kengkonon ader online loan application... nih pun hampeh.. aku apply dr awal tahun, ko tau baru la ni approved... So..skang aku dpt dua2 loan ini same time though tujuan aku apply sama. Mg depan nak pi settlekan AEON nih... so at least aku concentrate kat satu bank jer.. interest pun ok dlm 7-8% setahun compare ngan AEON nih .. 12% setahun... Giler...babas....!!!! avril... bank rakyat ker??? tak yah ler... nama jer bank rakyat... tapi sebenarnya bukan tuk rakyat... songeh jer lebih... aku pernah wat survey awal tahun dulu... kalau nak wat personal loan... ngan public finance paling ok... loan approved dlm masa 2 minggu jer.. pastu ko bleh amik loan 10x ganda dr gaji... pastu minima gaji cuma 1.2k... interest dia 7.25% setahun... paling rendah antara bank lain...

tapi tu survey 6 bulan lepas... skarang ni... aku tak tau la plak... apa2 hal pun... survey ler dulu... sebelum wat keputusan... pilihlah nilai yg terbaik utk wang anda! vril....emmmm.mahal gak kabinet dapur tu 13k....seronok ler staff kat situ..banyak komisen masuk dlm poket...dinni dulu kena nak dekat 6k utk kitchen kabinet shj....itupun mcm-mcm aksesorri dapur dia suruh dinni amik...tapi hubby tak mo amik mahal-mahal coz rumah apartment ajer....ader gak dia suruh apply AEON nie....dinni & hubby tak mo coz interest tinggi & kami tak suka berhutang...nanti kalo dia suruh kita amik AEON mcm-mcm benda lagi dia suruh beli....baik tok sah amik.... alamak....aku baru je nak ambik peti ais kat HSL ni..dorang guna AEON gak.. tak ok ke ha?kat mana nak ambik barang yang ok..senheng ok? Bagus juga topik ni bukan apa, cieza pun dulu ada gak plan nak ambik brg letrik kat seng heng. Sbb ramai kata murah tak taulah betol ke tak. Tapi nasib baik juga tak beli lagi. Cieza rasa baik beli cash ajer tak yah hutang2. Kalau tak cukup duit simpan lah dulu bila dah cukup barulah beli..Harga pun murah. Macam cieza last year cieza nak beli peti ais ngan mesin basuh..Survey kat kedai letrik, peti ais ni cieza beli cash aje cuma m/basuh cieza hutang. Nasib baik cina kedai tu ok dia suruh bayar half dulu, bln depan bayar habis. Tapi brg tu dia terus hantar kat rumah w/pun tak habis bayar lagi. Ada juga kedai yg bagi kepercayaan kat customer. Tapi cieza ada juga dengar courts/mam. brg nyer tak de kualiti. kalau pasai co aeon nih, mmg aku pong ader ambik utang. mmg bila lambat je, muler le telepon memanjang. tenson aku!

tapi nasib baik le aku yer loan pun dah tinggal sikit. lepas nih, aku serik nak utang ngan aeon. baik aku main kutu ngan geng cikgu sekolah. lagi senang, takyah kena interest. leh beli brg cash. korang kalau ader member yang jadi cikgu sekolah, tanya diaorang main kutu ke tak?. kalau ader, join le..senang.i sebab aku dah ader join main kutu ngan cikgu sek. max pun 10 bulan je main. Memang betoi Aeon Credit ni mengalahkan Along..Yanizz ada ambil tv kat kedai, akailah Aeon ni sebab tak de cash masa tu..(Tv yg lama tiba-tiba rosak lak..).Yaanizz suruh dia orang buat debit dari a/c yaaniz setiap 2 hb. Bila diaorang nak debit kenkadang dlm a/c tak cukup,so diaorang suruh Yaanizz bank-in kan dlm a/c diaorang.Payment Yaanizz tu dlm rm108/=.Bila diaorang suruh bank-in kan dah jadi rm128/=.Dlm 10 hari dah charge rm20. (sebab lambat bayar katanye...)Teruk betoi.. bila dapat statment, diaorang tulis rm20 tu sebagai cas kutipan , bukannye interest.Kalau bayar selepas 20 hb,baru di charge interest 4% sebulan.Macammana tah ..apa yg diaorang kutip pun kita tak tau.. teruk jugak AEON ni ... lebihkurang Along je .. bayar lambat kene charge mesti on-time, kalau overdue kene interest yg melambung. Belum pernah lagi berhutang bila beli brg letrik ...suka kumpul duit beli tunai drpd bayar interest.

Kalau korang nak carik barang elektrik yg buleh buat kredit, korang try kat best denki (kat HSL pon buleh jugak kalau tak silap aku)... kat sini korang buleh buat installment pakai kat kredit, tapi pastikan kredit tu cukup la.. cthnya kalau harga barang RM3000, nilai dlm kad kredit kena la cukup RM3000. Tapi utk bulan-bulan syt kad kredit cuma akan bayar yg installment bulan-bulan tu aje la... takde interest.. tapi kalau bayar tak cukup kat kad kredit tu, kena insterest la...

Tapi.... kalau tak silap aku, depa cuma terima kad mayban/maybank ngan mbf je (AMBAnk group).... senang je proses dia... (adik aku penah buat).... Errmm.. nak tanya laa, kalau kita ansuran ACS kita tertunggak selama sebulan (ni kes pertama kali tertunggak laa) betulke nama kita akan diblacklistedkan dan akan dihantar ke Bank Negara? Kebetulan bulan ni aku tak boleh bayaran ansuran, tapi staff ACS ni kejar hari2 tuntut hutang. So tadi staff dia telefon lagi dan bagi tau jika aku tak boleh settlekan hari ini juga, nama aku akan disenaraikan ke bank negara. Akibatnya lepas ni aku tak boleh lagi apply apa2 pinjaman walaupun aku dah settlekan semua tunggakan aku. Err.., betulke..?? Apsal plak kita dah settle hutang nama kita masih diblacklistkan..?? Adik aku ckp, alaa..diaorang tu saja nak gertak jer sbb bukan senang nak diblacklistkan nama kita. Diaorang kena dpt perintah mahkamah dulu sebelum blacklistkan kita.

Lagi satu boleh kan, kata laa hutang aku dlm RM5000. Kalo aku settlekan dlm RM3000, baki yg RM 2000 tu boleh tak aku kurangkan dr 30 bulan ke 18 bulan ke..?? Aku dah tanya dah tadi ngan staff dia, tp dia kata tak boleh aku kena buat full settlement.



 PERINGATAN KEPADA ORANG RAMAI DI LUAR SANA :-
 Cuba sedaya upaya yang boleh jangan beli apa sahaja barang perkakas elektrik walau terdesak sekalipun dengan cara hutang sebab syarikat tersebut akan menggunakan khidmat AEON CREDIT SERVICES ini untuk menuntut hutang mereka dengan cara mengisi borang pembayaran melalui bank setiap satu bulan dan staff AEON CREDIT SERVICES ini akan call apabila sehari terlewat bayar pada bulan tersebut dan mereka akan mendesak anda bertubi-tubi semada melalui panggilan terus kerumah atau dengan menggunakan nombor pejabat dan juga rumah. Memang kita susah nak membeli perkakas elektrik dengan cara tunai sebab duit gaji kita banyak kita gunakan untuk berbagai-bagai jenis pembayaran lain. Memang lumrah hidup kita sebagai manusia biasa kita tidak dapat mengelakkan diri kita dari berhutang sebab di Malaysia ini tidak banyak syarikat yang mengendalikan pembayaran ini kerana itu AEON CREDIT SERVICES ini menggunakan kesempatan ini untuk bertindak terlalu tegas untuk mempastikan pembayaran di buat tepat waktu setiap bulan. CUMA kita yang harus berubah supaya senantiasa memastikan setiap bulan WAJIB tinggalkan baki dalam bank kita supaya pihak bank boleh memotong terus melalui bank .....walau apa juga masalah kewangan kita pada ketika itu WAJIB kita ingat bahwa kita "BERHUTANG" maka hutang itu WAJIB kita bayar melainkan kita berhutang dengan kawan-kawan kita boleh mintak tangguh bulan depan ke minggu depan ke atau dua minggu lagi ke atau bulan depan atau tahun depan ..........