19 September 2013

Santan Kelapa Punya Hal ..........


Al kisah yg terjadi pada malam raya yg lepas aku begitu bersemangat nak buat kuah lontong/sambal lontong untuk santapan sanak saudara yg akan berkunjung kerumah kami …….. jadi nyee dalam perjalanan nak balek kampung aku dengan penuh bersemangat nyee singgah di sebuah pasaraya mini di Sri Nanding ………..ya sebuah pasaraya kecil di Sri Nanding yg mana satu ketika dulu begitu ramai pelanggan yg datang membeli belah di sana namun semakin hari semakin tak de orang berkunjung atas sebab dah ade pasaraya Mydin tidak jauh dari sana …… sebenarnya tiap raya aku memang malas nak masak benda-benda yg berkuah ni dah lama dah …………… sebab nyee aku tak sanggup asyik cuci pinggan mangkuk jadi kebanyakkan saudaramara aku yg datang tiap raya memang hanya makan kueh raye sahaja ……tak macam rumah orang yang akan menyediakan berbagai jenis juadah raya (maksud aku deorang akan menyediakan makanan berat utk tetamu nak makan …….) tapi sejak 3 tahun ni aku dah mula nak menghidupkan semula memasak makanan berat utk tetamu ………… jadi aku beli semua bahan-bahan nak memasak untuk hari raya dan yg pasti aku akan sediakan juadah itu pada malam raya ……….jadi aku mesti guna santan kelapa ….sebut je pasal santan kelapa nih aku macam dah serik dan seratur ribu kali serik sebab aku dah pernah terkena …….dapat santan basi !!!!!!!!!! ….. jadi aku dah merasa betapa benggang nye kite yg beriya –iya bersemangat nak memasak dah jadi tawar hati nak memasak ………entah kenapa aku macam tak sedap hati time aku ambik santan tuh sebab santan tuh aku nampak macam dah basi …….. tapi aku masih ada rasa yakin santan itu masih elok ….ah geram pada mulanya aku terfikir nak guna santan yg kita perah tuh ………. Tapi fikir lagi betapa malas nye aku nak memerah kelapa….tak pe aku beli jugak yg had santan siap tuh harap aku tak terkena dengan santan basi lagi ………..tup,tup,tup,tup time aku dah siap semua dgn segala bahan nak memasak tuh tetiba bau basi itu aku dapat rasa …………. Nampak buih-buih yg aku rasa memang sah itu adalah di sebabkan santan basi …………Ahhhhhhhhhhhhhhh, geram nyeeeeee ……………geram,geram,geram kenapa aku terbeli lagi santan basi ni ???????????.......so apa lagi aku buang terus dalam sinki dan otak aku berfikir dgn cara membasuh semua bahan-bahan lain boleh di gunakan lagi untuk memasak kuah lontong itu dan kebetulan kakak aku pulak membeli santan kelapa yg belum di perah ………..apa lgi aktiviti seterusnya adalah perah santan pulakkkkkkkkkkkk …………..ok tak pe … aku sanggup perah santan nih dengan bersemangat nyee sebab apa ???? sebab semangat nak buat kuah lontong  lah ni !!!!!!!!!!!!!! …………kalau orang lain ni dah lame campak semua bahan-bahan tuh kat tong sampah dah ……….oh aku tidak sesekali buat cam tuh ……aku rendam lama-lama semua bahan-bahan tuh dalam air sambil aku gosokkan agar santan basi itu hilang tapi rupa-rupanye ……….. baru aku tahu tak de guna nyee kite buat macam tuh dah memang semua bahan tu dah rosak dahhhhhh ……….. mana tak nye time aku masak sekali lagi dengan menggunakan santan baru itu lontong yg aku masak itu tetap berbau …… sudahnya pada pagi raya pertama aku tak berani nak hidangkan pada tetamu ………..sudah nya lontong itu dah pasti aku buang jugak dalam tong sampahhhhhhhhhhhhhhhhh …………….so, baru hari ini aku dapat berita di bawah ini pasal kisah santan basi itu ………….

KUALA LUMPUR: Krisis kekurangan bekalan kelapa di pasaran diambil kesempatan segelintir peniaga licik yang sengaja mencampurkan air paip dan tepung bagi menipu pengguna yang menyangka santan dibeli adalah segar. Difahamkan, penipuan terancang itu dilakukan segelintir peniaga yang cuba meraih keuntungan sebanyak mungkin termasuk dengan menjual santan yang dicampurkan serbuk khas bagi memekatkan kandungan cecairnya. Ketua Penguat Kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Kuala Lumpur, Othman Nawang berkata, taktik itu dibongkar selepas pihaknya mengesan tindakan dua peniaga yang melakukan penipuan berkenaan di Pasar Borong Kuala Lumpur, Selayang, di sini, kelmarin. “Sebanyak 10 premis menjual santan dipantau dan disiasat petugas KPDNKK sebelum mendapati dua premis itu mencurigakan,” katanya. Beliau berkata, salah sebuah premis yang juga milik seorang warga Indonesia didapati mencampurkan air dan sejenis tepung putih yang digunakan khusus untuk memekatkan kandungan cecair santan yang diperah. “Dalam pemeriksaan mengejut itu, pemilik premis berusia 30-an itu tidak dapat memberikan maklumat jenis serbuk tepung yang digunakan untuk memekatkan santan berkenaan. “Ketika diajukan soalan, peniaga berkenaan hanya mendakwa serbuk putih berkenaan adalah ubat pekat tanpa mengetahui apa sebenar kandungan kimia di dalamnya. “Paling dibimbangi jika tepung berkenaan adalah bahan pengawet yang boleh memudaratkan pengguna,” katanya. “Dalam serbuan kedua di sebuah premis di kawasan sama, seorang lagi peniaga melakukan aktiviti sama dengan mencampurkan santan dengan air bagi menambah kuantiti,” katanya.

Menurutnya, pihaknya berusaha membanteras penipuan ini dengan bekerja sama dengan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) bagi memastikan santan itu selamat kepada pengguna.“Setakat ini, pihak kami sudah mengambil sampel santan itu dan dihantar ke Jabatan Kimia,” katanya. nya.Berdasarkan siasatan, santan campuran itu dijual dengan harga hampir separuh lebih murah dari harga pasaran iaitu kira-kira RM3 sekilogram.Dalam operasi itu, pihaknya menyerbu dua premis kerana disyaki mencampurkan bendasing dalam santan yang dijual kepada pengguna.Menurutnya, pihaknya sebelum ini pernah menerima aduan daripada beberapa orang awam yang mengesyaki berlaku penipuan berikutan rasa dan kandungan santan dibeli berbeza dengan santan asli yang digunakan sebelum ini.“Pihak KPDNKK tidak memandang remeh aduan itu, sebaliknya segera melakukan risikan dan pemantauan di beberapa pasar utama di ibu kota membabitkan syarikat pengeluar santan pekat atau santan segar.


NoTA :
“ingat lah wahai wanita yg rajin memasak tu ……… nak masak kena fikir apa jenis masakan yg hendak di masak..kalau yg nak di masak itu kena guna “SANTAN KELAPA” ………. Fikir  dulu nak beli kelapa yg jenis macamana …….yg jenis kita kena perah kelapa tu dgn tangan ke atau kelapa yg dah siap perah itu (kelapa santan yg digunakan oleh peniaga dgn meletak tepung dan air paip itu) ……….atau kalau rajin perah kelapa beli je yg jenis kelapa jenis yg itu ………… beli kelapa parut sampai rumah sebelum masak perah dulu kelapa tuh sebelum masak ….. ingat tu kena perah dgn tangan dan tapis air kelapa tuh dan guna penapis kelapa supaya hampas kelapa itu tidak masuk dalam periuk ……kalau malas nak perah ambik blender ……….. blender je kelapa tuh hingga lumat and then tapis !!!!!!!! ……….. atau paling akhir guna santan dalm kotak yg banyak di jual di mana-mana pasaraya tuh ……..