28 Januari 2014

BERSIN PENYAKIT BIASA BUKAN SUKA-SUKA NAK BERSIN


Memang ramai yang ada penyakit "BERSIN" ini sebab lebih dari 40% rakyat mengalami penyakit itu....tapi kalau dah rasa nak bersin tuh cepat-cepatlah tutup mulut jangan menganga dengan mulut besar begitu ........



BERSIN - itulah yang kerap sya alami baik dirumah mahupun di pejabat .....nak kata tanda-tanda resdung hai tak munkin lah kot sya kena resdung ..... kat office nih mana ada hama jauh lah lagi bulu-bulu kucing mana ada kucing kat pejabat nih.....habis sebab apa???? ke sya yang tak mengaku sya sebenarnya alahan????? isk,isk,isk,isk bukan alahan kut yang sya tak dapat nak tahan ialah waktu bersin tuh puas tahan dan tutup mulut untuk halang "bunyik aaaa...cccccummmmmmm !!!!!! .........lepas tuh mula lah ambik tissu berhelai-helai lap sana sini itu belum lagi muka dah berubah jadi merahhh sakan .........Bukan sekali, tapi berkali-kali! Itulah bunyi yang sudah menjadi irama biasa di rumah Hashim. Anak isteri sudah maklum, malah jiran tetangga sampaikan tahu kalau Hashim ada di rumah atau tidak.Kalau tak dengar bunyi bersin, maknanya 'dia tak ada lah tu'.Bagi Hashim dan orang sekeliling, dia menghidap resdung. Ini perkara biasa dan dialami ramai orang tapi tahap keterukannya berbeza.Seperti kes Hashim, dia dianggap sudah parah sebab mudah bersin, hidung selalu berair dan mata pun kadang-kadang merah akibat menahan kegatalan hidung dan muka.Inilah gangguan alergi atau alahan rhinitis (AR) yang biasa berlaku di seluruh dunia. Malah di negara Eropah dan Jepun, ia menjadi-jadi setiap kali musim bunga dan luruh disebabkan penyebaran debunga.


Disebabkan histamina

Menurut Pakar Bedah Telinga, Hidung, Dan Tekak (ENT), Profesor Dr Prepageran Narayanan, dianggarkan hampir 1.4 bilion penduduk dunia menghidap gangguan alergi dan kejadiannya semakin meningkat, menjadikannya salah satu masalah perubatan kronik yang paling lazim berlaku.“Rinitis menjejaskan kira-kira 40 peratus penduduk Malaysia. Berdasarkan angka ini, alergi ialah punca utama (80 peratus) rinitis di kalangan pesakit kanak-kanak dan pertengahan usia.“Bagaimanapun dalam kalangan pesakit yang lebih berumur, hampir separuh menghidap AR manakala selebihnya mengalami gangguan bukan alergi,” katanya.

Terdapat dua jenis AR yang utama, iaitu simptom yang berlangsung dari semasa ke semasa dan simptom berlarutan.AR dari semasa ke semasa berlaku kurang daripada empat hari seminggu atau kurang daripada empat minggu berturut-turut. Manakala AR berlarutan berlaku lebih empat hari seminggu dan lebih daripada empat minggu berturut-turut.Alergen yang paling lazim menyebabkan AR dari masa ke masa ialah alergen di luar rumah seperti kulat, pokok, rumput atau debunga rumpai, manakala AR berlarutan disebabkan oleh alergen dalam rumah seperti haiwan peliharaan, tungau habuk, najis lipas, bulu haiwan atau kulat.“Apabila antigen ditemui, sistem imun pesakit AR akan menghasilkan histamina lalu menyebabkan timbulnya simptom-simptom alergi,” kata Profesor Dr Prepageran.

Hal ini kerana histamina yang dibebaskan bagi menyingkir antigen seperti hama, habuk dan spora akan menyebabkan saluran pernafasan membengkak seterusnya menyebabkan gejala AR.Simptom alahan yang biasa dialami adalah hidung tersumbat, rasa gatal, tidak dapat mengawal bersin dan mata berair.Alahan boleh berlaku di mana-mana sahaja, sepanjang hari tapi selalunya lebih kerap pada waktu pagi.Berbanding dewasa, golongan kanak-kanak lebih cenderung mendapat AR. Ini disokong satu kaji selidik yang dijalankan antara pada 2009 hingga 2010 di lapan negara Asia Pasifik.Keputusannya, daripada 491 kediaman yang ditinjau di Malaysia, 41 peratus kanakkanak menghidap AR bermusim manakala 48 peratus menghidap AR berlarutan. Ini agak ketara berbanding dengan 37 peratus dewasa yang menghidap AR bermusim dan AR berlarutan.


Perlu diagnosis, ubat tepat

Meskipun AR tidak sampai membuatkan penghidapnya terdedah pada maut, sedikit sebanyak ia mampu mengganggu kehidupan seharian termasuk prestasi di sekolah dan tempat kerja.Keadaan kadangkala menjadi lebih buruk apabila penghidap mengambil langkah pemulihan sendiri dengan memakan ubat atau mengambil bahan antihistamina yang boleh menjejaskan tidur.“Sepatutnya pesakit tidak menggunakan ubat selesema yang dipilihnya sendiri apabila mereka menghidap AR.“Jumpalah doktor untuk mendapatkan diagnosis dan ubat yang betul supaya simptom AR dapat dikawal,” ujarnya.Pesakit yang menghidapi AR biasanya diberikan ubat anti-alahan seperti anti-histamina, ubat steroid intra-nasal atau decongestant bagi melegakan gejala alahan.Terdapat juga rawatan lebih khusus yang biasanya diberikan secara titisan di bawah lidah atau suntikan.

Ubat lain yang boleh dicuba penghidap AR adalah AERIUS D-12 (desloratadine 2.5 mg/pseudoefedrina 120 mg), ubat gabungan terbaru antihistamina. Kelebihan ubat ini, selain merawat hidung tersumbat, ia tidak menyebabkan rasa mengantuk.