Kurangkan beban bawa buku
|
APABILA bercakap tentang buku teks ketika di alam persekolahan, pasti
setiap individu mempunyai pengalaman tersendiri. Sama ada sengaja
meninggalkannya di rumah atau terpaksa berhempas-pulas mengangkat beg
yang berat. Bayangkan, hampir kesemua mata pelajaran mempunyai buku teks dengan
purata dua jenis setiap satu subjek. Disebabkan itu, ramai yang
mengambil pendekatan berbeza bagi mengurangkan mengendong ‘beban’ itu.“Pada kebiasaannya, saya akan berkongsi bersama rakan yang duduk
bersebelahan. Contohnya, jika saya membawa buku teks Sejarah, dia akan
membawa buku Matematik,” ujar Nur Dania Arifah Mohd. Rashidi, 17.
Dia menambah, langkah ‘bijak’ itu terpaksa diambil memandangkan dalam
sehari, sebanyak enam ke tujuh buah buku yang akan dibawa mengikut
jadual sekolah harian.“Ia belum lagi ditambah buku-buku latihan yang akan digunakan untuk
menghadapi Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) pada tahun in,” tambah gadis
yang bersekolah di Sekolah Menengah Kebangsaaan (SMK) Cheras, Kuala
Lumpur itu. Namun, situasi itu bakal berubah melalui pengenalan buku teks digital
yang dilancarkan di bawah Kementerian Pendidikan baru-baru ini.Inovasi baharu Inovasi baharu dunia pendidikan itu memberi satu anjakan positif
kepada guru dan pelajar yang dilihat membantu sistem pengajaran dengan
lebih efektif.Buku teks digital tersebut merupakan versi elektronik buku bercetak
yang boleh diakses secara dalam talian. Ia mengandungi teks dan grafik
serta mempunyai ciri flip seperti buku teks bercetak.Menurut Pengarah Bahagian Buku Teks, Kementerian Pendidikan, Abdul
Ghani Mohamad Niza, ia adalah lanjutan daripada penggunaan Platform
Persekitaran Pembelajaran Maya (VLE) 1BestariNet yang diperkenalkan pada
tahun 2012.
“Sehubungan itu, kementerian berusaha supaya buku-buku teks dapat
dimuat naik ke VLE. Melalui usaha itu, pelajar boleh mengakses buku teks
secara maya selain terus menggunakan buku teks bercetak,” ujarnya
ketika ditemui Infiniti di pejabatnya di Putrajaya baru-baru ini. Dia menambah, pada peringkat awal, bahan buku teks bercetak
didigitalkan dalam format Electronik Publishing 2 (ePub2) dan seterusnya
dimuat naik ke platform VLE. “Dengan adanya buku teks digital ini, pelajar dan guru yang telah
dibekalkan dengan kata laluan akan dapat mengakses buku teks melalui
internet pada bila-bila masa,” jelas Abdul Ghani. Sebanyak 300 judul buku teks bercetak telah didigitalkan mengikut
tindakan gelombang pertama di bawah Pelan Pembangunan Pendidikan
Malaysia 2013-2025.
Menyambut baik pembaharuan itu, guru subjek Teknologi Maklumat (IT)
dan Matematik, Norhaniza Abd. Jamil, 35, berpendapat, pengenalan buku
teks digital memudahkan proses pengajaran guru kerana ia lebih
interaktif dan menarik.“Buku teks biasa yang statik kadangkala membuatkan pelajar mudah
hilang tumpuan. Pendigitalan tersebut sedikit sebanyak memudahkan
pemahaman pelajar malah lebih cepat dan pantas,” ujarnya yang mengajar
di SMK Cheras.Dia menambah, menggunakan buku teks digital menerusi laman VLE
memudahkan pelajar ketika membuat latihan ulang kaji kerana jawapan
boleh diperoleh dengan cepat.
“Selain itu, animasi-animasi yang terdapat dalam pendigitalan itu
juga membolehkan pelajar memahami subjek-subjek tertentu dengan lebih
baik,” jelas Norhaniza yang berasal dari Kulim, Kedah.
Berkongsi pendapat yang sama, Norliza Borhan, 42, berkata pendigitalan buku teks adalah satu pembaharuan berinovatif.“Rugi jika kita tidak bergerak selari dengan kepesatan teknologi
maklumat yang semakin meluas pada hari ini. Mereka sendiri sudah biasa
menggunakan komputer, maka proses pembelajaran dan pengajaran akan lebih
menarik,” ujarnya yang turut mengajar subjek IT dan Matematik.
Berdasarkan Laporan Ciri-Ciri Pendidikan dan Sosial Penduduk 2010
oleh Jabatan Perangkaan Malaysia, kadar celik komputer bagi penduduk
warganegara Malaysia berumur lima hingga 69 tahun di semua negeri telah
mencapai lebih daripada 45 peratus. Kepekaan dalam bidang ICT itu memyebabkan generasi muda lebih peka
dengan kemunculan teknologi-teknologi baharu. Pendedahan pada usia yang
muda membolehkan pelajar menggunakan komputer tanpa sebarang masalah.
“Saya sendiri tahu menggunakan komputer pada usia tujuh tahun.
Melalui pengenalan buku teks digital itu, cara pembelajaran saya turut
berubah ke arah yang lebih baik,” ujar pelajar tingkatan lima, Tsen Wen
Liang, 18.Tambah pelajar dari Cheras, Kuala Lumpur itu, walaupun baru
diperkenalkan, cara penggunaannya tidak terlalu rumit kerana ia
disediakan dalam Platform VLE yang telah digunakan sejak dua tahun
lepas.Beberapa negara telah beralih kepada penggunaan buku teks digital
untuk digunakan dalam sektor pendidikan umum. Antaranya, Korea Selatan,
Poland dan Singapura.Korea Selatan telah merencana transformasi sistem pendidikan ke arah
pendigitalan sejak lima tahun lepas. Penggunaan buku teks digital baharu
itu akan dirintis oleh 150 sekolah rendah dan 300 sekolah menengah.
Masalah
Namun, pakar bidang pendidikan di negara yang mempunyai sambungan
internet antara terlaju di dunia itu, menyatakan pendigitalan buku
sekolah membawa kepada beberapa masalah.Mereka berpendapat, ia akan menyebabkan kebergantungan melampau generasi muda terhadap gajet dan teknologi baharu.Berdasarkan kajian yang dilakukan oleh kerajaan Korea Selatan
mendapati, satu daripada 12 pelajar berumur lima hingga sembilan tahun
terdedah kepada ketagihan internet.Mengulas situasi itu, pengetua SMK Cheras, Juahir Mondakir berkata,
pihak kementerian sudah semestinya telah mengambil kira perkara tersebut
sebelum pelaksanaan ke seluruh sekolah awam.“Contohnya, sambungan internet yang terhad untuk ke laman-laman web
bersesuaian. Disebabkan itu, pelajar tidak boleh melayari internet untuk
memasuki laman sosial dan berkaitan,” ujarnya.