Alkisah anak aku awal tahun tu hari mimpi apa tah anak aku nak masuk satu pertandingan ni yang mana akupun dok ingat apa main game secara online nih ........ anak aku memang cukup sakit hati kalo aku halang dia dari guna laptop dirumah untuk main game...dan kali ini dia menyahut cabaran aku utk masuk pertandingan game on-line .........aku memula baca sekali imbas aje jenis perlawanan online ni ...laki aku plakkk beriya dok daftar anak dia untuk masuk perlawanan tuh .....kegilaan apakah zaman sekarang ni sampai ketahap macam ni kalo masuk pertandingan memhafaz alquran tuh seronok gak aku dengar ....ini tak perlawanan entah apa-apa tapi tak apa lah try dulu tengok apa jadi ..........firstime anak mula join game ni aku memang tak berkenan sangat tapi kalo dia sanggup janji gan aku yg dia tak abaikan kerja sekolah dah cukup kalo tidak memang laptop memang aku soran bawah tilam ............dia bukan tahu pun aku sorok tilam bawah tilam !!!!!!!! ok kali ini aku nak korang yang kat luar sana tuh baca dari mukasurat pertama sampai habis (jangan baca sikit aje lepas tu korang scroll kebawah terus) .........JOM kita baca apa yang dikata E- SUKAN
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Ini ialah satu permainan video FIFA yang amat terkenal sekarang yang memerlukan pergerakan jari pada panel kawalan konsol PlayStation 4 (PS4) selari
dengan strategi yang dipasang dan seterusnya membolehkan dia memenangi
perlawanan tersebut.
“Permainan FIFA ini merupakan permainan
perlawanan bola sepak yang dimainkan secara dalam talian. “Walaupun daripada pandangan mata kasar umum
melihatnya sebagai satu permainan video
biasa, namun ia sebenarnya merupakan salah satu sukan yang dikenali sebagai
e-sukan.
“Bagaimanapun,
apa yang membezakan sukan sebenar dengan e-sukan adalah perlawanan atau permainan
ini dilakukan menerusi alam maya dan tidak secara berhadapan dengan pesaingnya
seperti yang biasa kita tonton di padang bola,” jelasnya.
E-sukan
atau lebih terkenal dengan istilah sukan bertemakan permainan video telah
diperkenalkan di Korea Selatan sejak sedekad lalu.
Pada
mulanya, e-sukan diadakan sebagai aktiviti suka-suka bagi mengisi waktu lapang
individu sahaja. Bagaimanapun, seiring dengan peredaran zaman, ia mula mendapat
sambutan ramai terutamanya bagi generasi muda hingga ia kemudian diangkat
sebagai salah satu bentuk sukan di beberapa buah negara termasuk Malaysia.
Lazimnya,
e-sukan dimainkan menggunakan komputer peribadi, konsol PS4 atau Xbox 360 yang
memiliki akses internet.
Menariknya
mengenai e-sukan adalah selain menggunakan pergerakan fizikal, individu yang
melibatkan diri dalam permainan tersebut juga perlu menggunakan keupayaan minda
dengan mengatur strategi permainan.
Malah,
pergerakan jari yang pantas dan kecekapan mata dalam menangkap imej pada
paparan skrin amat diperlukan dalam setiap perlawanan.
E-SUKAN dipercayai
bakal menjadi salah satu acara dalam temasya Sukan Olimpik Paris pada tahun
2024.
Latihan intensif
Cerita Amtuah, dia mula melibatkan diri dalam
e-sukan sejak berumur lapan tahun lagi. Bagaimanapun pada waktu itu, dia
menjadikan e-sukan sebagai permainan pada waktu lapang sahaja.
“Sebenarnya, dahulu saya lebih aktif dalam sukan
bola sepak di padang dan pernah terpilih untuk mewakili pasukan Piala Presiden
Selangor.
“Bagaimanapun, disebabkan pada waktu itu
mengalami kecederaan serius, saya tidak dibenarkan bermain. Perkara tersebut
menyebabkan saya mula beralih kepada e-sukan dengan menjadikan FIFA sebagai
permainan kegemaran.
“Walaupun tidak menggunakan pergerakan badan
sepenuhnya, namun perlawanan tersebut sama sahaja seperti bermain bola sepak
yang sebenar. Malah menerusi e-sukan ini juga, saya berjaya memasuki
pertandingan di dalam dan luar negara,” jelasnya.
Menurut lelaki yang bekerja sebagai pengurus
kewangan di salah sebuah syarikat di Kuala Lumpur ini lagi, sepanjang empat
tahun melibatkan diri secara serius dalam e-sukan, dia telah menyertai lebih 60
pertandingan.
Lebih membanggakan apabila Amtuah berjaya
menjuarai 29 daripada 60 perlawanan yang disertainya dan membawa pulang hadiah
wang tunai lebih RM100,000.
“Sebenarnya menjadi pemain e-sukan sama sahaja
seperti pemain-pemain sukan seperti bola sepak, bola keranjang ataupun bola
tampar yang lain.
“Ini kerana, kami juga memasuki perlawanan
dengan pemain dari negara-negara luar dan perlu menjalani latihan intensif bagi
memantapkan kemahiran yang ada.
“Selain terikat dengan rejim diet yang sihat, kami
juga memerlukan tidur yang mencukupi iaitu sekurang-kurangnya lapan jam sehari
bagi memastikan mental dan fizikal sentiasa cergas dan bersedia untuk
berentap,” jelasnya.
Tambah Amtuah lagi, walaupun kebanyakan individu
beranggapan permainan e-sukan hanya memerlukan pemain berada di hadapan skrin
komputer atau televisyen sahaja, namun tanpa mereka sedari, permainan tersebut
sebenarnya memerlukan disiplin yang tinggi.
“Setiap seorang daripada kami terutamanya yang
bertanding ke mana-mana pertandingan selalunya perlu patuh pada jadual yang
dibuat.
“Antaranya mencukupkan waktu latihan harian
iaitu sekurang-kurangnya lapan jam sehari selain menjalani latihan kecerdasan
di gimnasium dua kali seminggu.
“Dari segi pemakanan pula, kami perlu melebihkan
pengambilan protein dan meminimumkan makanan berasaskan karbohidrat kerana ia
akan menyebabkan badan mudah letih dan seterusnya mengganggu fokus terhadap
perlawanan,” jelasnya.
E-SUKAN memerlukan
individu untuk bijak merancang strategi.
Berlainan pula bagi Loo Kah Yew, 16, apabila
mula melibatkan diri dalam arena e-sukan selepas menerima ajakan daripada rakan
sebaya.
Walaupun pada awalnya beliau mengakui mendapat
bantahan daripada keluarga, bagaimanapun, kejayaannya melayakkan diri untuk
menyertai International E-Sport Federation di Korea Selatan mula mengubah
pendirian keluarganya.
Ternyata, minatnya dalam bidang e-sukan bukanlah
satu perkara yang sia-sia kerana pada usia yang muda, e-sukan berjaya
membawanya hingga ke pentas antarabangsa.
Kelayakan tersebut lantas menjadikan Kah Yew
untuk mewakili negara bertanding di peringkat dunia dengan negara-negara lain.
Melihatkan populariti e-sukan dalam kalangan
generasi muda kini semakin meningkat, Presiden Persatuan Sukan Elektronik
Malaysia, Datuk Latt Shariman Abdullah berkata, sambutan yang memberangsangkan
di negara ini menyebabkan dia mengambil keputusan untuk menubuhkan persatuan
e-sukan di negara ini.
Selain memberi panduan dan bimbingan kepada
golongan muda, kewujudan persatuan tersebut secara tidak langsung membolehkan
golongan tersebut mengetengahkan bakat mereka pada saluran yang betul.
“Saya lihat generasi hari ini begitu meminati
permainan video. Buktinya, berdasarkan kajian yang dilakukan, lebih kurang 16.7
juta penduduk di negara ini dipercayai bermain dengan permainan video.
“Walaupun saya akui e-sukan sebelum ini sering
dipandang negatif oleh masyarakat, namun kewujudan persatuan ini sedikit
sebanyak berjaya mengubah stigma mereka,” jelasnya.
Dalam pada itu, satu kursus khas mengenai
e-sukan juga ditawarkan kepada orang ramai di Universiti Asia Pasifik (APU)
sejak awal Mei lalu.
Menurut Setiausaha Agung persatuan itu yang juga
merupakan pensyarah akademi e-sukan APU, Rinie Ramlie, kewujudan kursus
tersebut sekali gus menjadikan Malaysia sebagai negara pertama di rantau ini
yang menawarkan pengajian berteraskan e-sukan.
“Walaupun masih baru, namun ia mendapat sambutan
yang menggalakkan daripada setiap lapisan umur apabila lebih 50 orang mendaftar
menyertai kurus ini.
“Menerusi kursus ini, kami mengajar kesemua
pelajar teknik-teknik bermain dengan betul dan menggilap bakat pemain-pemain
supaya mereka boleh bermain secara profesional,” jelasnya.
Setakat ini, pihaknya menawarkan kursus empat
jenis permainan iaitu DOTA, FIFA, Counter Strike dan League Of Legends.
Tambah Ranie, kursus pendek selama sembilan
bulan itu juga mampu mematangkan tahap permainan individu dalam e-sukan.
Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2017&dt=1001&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_01.htm#ixzz4uJJidTY7
Hakcipta
terpelihara
Tiada ulasan:
Catat Ulasan