24 Disember 2013

FORUM TERKENAL DI MALAYSIA

Top 5 Forum Di Malaysia



Salam semua, hari ini saya telah buat sikit carian, dan saya terfikir pasal forum mana yang terkenal kat Malaysia ni. So, saya ambik keputusan untuk gunakan ranking yang di keluarkan Alexa sebagai sumber rujukan saya. Sedikit kejutan berlaku tahun ini. Jom kite tengok senarai Top 5 Forum Popular Di Malaysia.


Satu kejutan untuk tahun 2011, kerana kerana peningkatan dari Cari.com yang mendahului forum-forum lain di Malaysia. Berada di tangga ke-15 sama seperti tahun lepas di ranking Alexa di Malaysia. Keunikan Cari.com kerana dia mempunya 3 versi bahasa, iaitu bahasa melayu, cina dan english. Kiranya cam 1 Malaysia gak ni.

Ranking Alexa menunjukkan Lowyat.net berada di tangga ke-16 berbanding ke-14 pada tahun lepas. Kebiasaanya Lowyat.net merupakan forum paling popular di Malaysia, namun tidak pada tahun 2011 ini. Lowyat.net mungkin forum terbesar dari Malaysia dengan keahlian seramai 394,606 berdaftar. Tapi aku kurang skit kat forum ni. huhu

Nuffnang Ads
text-align: justify;">
Platform terbaik bagi sesiapa yang ingin mempelajari selok belok dunia perniagaan Internet. Carigold.com berada di tangga ke 40 menurut Alexa perningkatan 1 ank tangga berbanding tahun lepas. Menurut sumber dari Alexa juga, 12 %pengujung yang datang ke Carigold melalui Search engine seperti Google, Yahoo dll. 70% pengunjung Carigold.com dari dalam Malaysia sendiri. Carigold.com sebuah blog yang aktif dengan pelbagai topik bukan sahaja mengenai online biz bahkan Politik, Agama, Isu semasa, Gadget terkini dll. Saya juga salah seoarang ahli Carigold.com. Forum juga amat penting bagi seorang blogger tambahan lagi yang masih baru seperti saya ni.

WangCyber.com berada di tangga ke-71 berbanding 85 pada tahun lepas, peningkatan yang memberangsankan. Forum di wangcyber juga berkisar tentang online biz, dan lebih banyak tentang kejayaan blogger malaysia. Banyak juga peluang perniagaan yang di kongsi di sini. Wangcyber mungkin platform yang baik bagi mereka yang ingin menceburi bidang keusawanan internet kerana di sini anda akan dapat lihat seseorang yang dari zero ke hero.

Dari tajuk blog pun kita dah tahu bahawa disini ialah Forum untuk blogger. Gengblogger.com seoalah ping blog, memang amat penting bagi blogger di Malasia. Ahli juga boleh bukak thread baru untuk membicangkan sesuatu hal. Ranking terkini Gengblogger menurut Alexa di tangga ke-75