29 September 2017

Penyakit Angan-angan aku ni ...

siapa yang tak ada angan-angan nak buat sesuatu ????ah tipulah kalo korang tak pernah ada angan-angan nak buat sesuatu benda tu tapi benda tu macam payah nak buat jadi lah dia yang disebut angan-angan ..........dulu masa aku tengah ambik SPM aku angan-angan nak jadi paramugari lah konon walhal tinggi aku cuma separuh tiang sahaja .......apa citer nak jadi paramugari kan ???/ memang tak lah kannn ???? habis bila result dah kuar aku tukar angan-angan aku nak jadi guru plakkk dahhhh tapi bila exam nak jadi guru tu tak lepas aku tukar lagi angan-angan aku nak jadi pegawai kerajaan plakkkk ........ah bantai lahhh asalkan aku dapat masuk kerja jadi pekerja kerajaan yang sah bila aku pergi hospital banyak kali pun bos tak banyak tanya kannn dah aku memang pergi hospital anak demam ke apa kannn ..........itu citer aku sebelum dapat kerja tetap sekarang aku dah 26 tahun kat opis gomen ni dan dalam phase nak bersara plakkk lagi 10 tahun yang akan datang ni .......ini baru tahun 2019 kan jadi kira-kira tahun 2027 itu aku dah WAJIB bersara dahhh ......tak payah ko berangan nak kerja sampai umur 64 tahun ko bersara awal lagi bagus umur 53 tahun bagi orang lain plakkk nak kerja ...........so as i'am a supermum why not start at the firstime ini make small bisness like "FOOD TRUCK SYSTEM" ....................Apa ?????????? ko nak berniaga guna food truck ke ??????? apa gila ko kerja opis lagi habis kerja kul 5.30petang ko larat lagi ke nak berniaga lepas waktu pejabat ?????? ..........bukan apa aku nak try aje dulu ??? sebelum aku betul2 bersara nanti tak ada lah aku terkia-kial kelam kabut bagai kannn so why not aku try dulu sikit-sikit dulu ...........so target aku ialah aku nak jual nasi berlauk aje lah dulu dengan menggunakan food truck so sebab aku berniaga waktu malam so aku prefer buat makanan yg orang suka makan pada waktu malam .........(sebagai contoh ; nasi goreng special, nasi pattaya, nasi daging merah, nasi USA, nasi puprick, nasi apa ajelah tapi bukan ada lauk pauk tu semua lah .........) ...isk gile takkan aku punya berlagak nak masak semua tu !!!! memang tak lahhhh sebenarnya ..........aku nak try aje dulu sebenarnya I means must be try at the firstime ....tengok ape jadi kannnn ...
Alkisah akupun search banyak info dari banyak tempat tentang perniagaan dengan menggunakan food truck ni .......Firstly ada deorang kata aku kena ada "Lesen Berniaga" ........ ingat tu mesti ada lesen macam bawak keta kena ada lesen takde lesen apa hal nanti aku plakkk di tuduh berniaga secara haram .. oh jadi aku kena ambik lesen lah dulu ..ok lah aku akan ambik lesen tu dulu ...........kat mana plakkk nak ambik lesen tuh pulakkk wei ??? bukan takat tu aje aku baca dari website tuh aku gak kena ada Sijil Kursus Pengendalian Makanan (dah aku nak sangat jual makanan kann) , Aku jugak kena ambik suntikan TY2/Typhim VI san disah kan oleh mana-mana klinik, Aku jugak kena ada Sijil Periksaan Kesihatan, aku jugak kena ada senarai Jualan dan Cadangan Harga (ambik ko ...kalau ko nak untung lebih tak ada makna nye ko nak menipu tanda harga ...if ko nak jugak duit banyak pepandai ko lah nak hidup kannn !!! .........) dan last sekali aku jugak kena dapatkan Pengesahan Penduduk (kalo ko duk Putrajaya ko kena pergi jumpa Ketua kat tempat tu utk cop sebagai mengesahkan ko duduk kat sana aje .........dan ko jugak jangan buat tak tahu ko kena ada insurans (apa hal kena ada insurans la pulakkkk ??? ... dan last aku kena ada Pengesahan Cukai (lagi lah aku tak paham perkara tu ..........) dah aku yang gatal sangat nak berniaga aku kena lah ikut arahan kannn kalo tidak ko duduk aje kat office buat kerja office tu aje cukup masa balik rumah terus ...tapi gatal pulak nak jadi peniaga food truck pulakkk ........apa ko ingat senang ???????? ..........try lah dah aku manusia biasa aje kannn apa susah nak start dari awal kann !!!.......camana ko nak start dan nak start dari arah mana ??? ...........So aku akan start dengan ambik kursus dulu iaitu kursus mengendalikan makanan ...........suka hati lah nak ambik kat mana kursus tu kalao tak ada sijil tak payah lah mimpi berangan nak jadi peniaga ..........lain lah ko jual kat depan rumah ko kat kampung tuh ............tak ada siapa nak tangkap sebab depan rumah ko kan ??? ini ko berangan nak meniaga dalam bandar dan bandar tu plakkk bandar besar ko fikir sendiri lahhh .... JOM LAYAN GAMBAR FOOD TRUCK DULU






Sungguh gila aku berangan-angan nak berniaga pakai food truck dalam kawasan mewah begini rupa .........apa makanan yang sesuai untuk dijual dalam kawasan sebegini rupa .....sesuai ke jual makanan tradisional ??? takut nye hari ini ko bukak meja minggu dapan dah gulung kot ?????? ...............baik ko fikir 8 ribu kali sebelum ko jual nasi berlauk kat kawasan ini kecuali ko ada tips yang berbeza untuk berbisnes kat sini


Tiada ulasan: