Pepagi lagi sebelum aku bersiap kepejabat anak
aku mintak tolong untuk cari maklumat sejarah untuk dia nak buat karangan
sejarah ……..walaupun dalam hati aku nak dia cari sendiri dengan usaha dia
sendiri tapi aku sebagai ibu wajib jugak bantu dia bagaimana nak cari maklumat
tersebut sekurang-kurangnya membantu anak untuk lebih paham bagaimana nak buat
karangan sejarah. Kadang-kadang aku rasa bersalah kalau tak membantu anak aku
dalam pelajaran dan tiba-tiba aku teringat masa zaman sekolah aku dulu aku
paling benci dengan subjek sejarah naknya kena hafal tahun-tahun peristiwa
penting kena pulak cekgu sejarah aku suka benar tanya soalan sebelum start
mengajar habislah kitaorang tergagap-gagap nak menjawab soalan tu ini aku dah
ada anak apa salahkan kalau aku bantu search kat Google tentang tajuk sejarah
tu….
Masa aku asyik dok search kat Google tu baru
aku tahu group student2 ini rupa-rupanya ada satu website khas yang bertujuan
membantu murid sekolah membuat kerja sekolah deorang ……deorang ini join laman web://www.brainly.my yg mana disana mereka
akan bekerjasama antara satu sama yang lain untuk menyelesaikan satu-satu
soalan untuk subjek-subjek yang berlainan. Aku cukup tertarik dengan website
itu sebab disana mereka akan bekerjasama membantu rakan-rakan yang lain untuk
menyelesaikan masalah kerja sekolah deorang ……….. dan mana-mana ahli yang dapat
membantu rakan-rakan akan diberi point …….aku cukup kagum dengan website itu
sebab dengan tidak semena-mena mereka senantiasa ada keinginan untuk membantu
rakan-rakan yang lain dengan cara mereka sendiri akan mencari maklumat dengan cara
membaca artikel dari tempat lain untuk membantu rakan mereka menyelesaikan
masalah kerja sekolah dan lagi satu aku tabik hormatlah pada guru-guru yang
buat blog yang mana dalam blog tersebut guru tersebut akan membantu
menyelesaikan masalah pembelajaran jadi mana-mana murid yg kurang paham pada
ketika dalam kelas akan berusaha bila balik dari sekolah deorang akan bukak
laman blog itu untuk meneliti semula apa yang mereka tidak paham ………….. yang
ini aku nak tabik hormat dengan guru-guru yang rajin menulis dalam blog.
Aku amat rasa lega lah sebagai seorang parent aku
pun nak bantu anak dalam menyelesaikan masalah kerja sekolah jadi dengan cara
ini anak aku kurang sedikit rasa stress dalam dunia kerja sekolah deorang dan
juga dapat bantu deorang cari bahan ……..bukan
apa sekurang-kurangnya anak tidak merasa hanya kawan-kawan sahaja yang boleh di
hubungi jika ada masalah kerja sekolah …..kadang-kadang aku jeles jugak
hubungan anak aku begitu akrap dengan kawan-kawan sekolahnya sedangkan dengan
aku anak kurang nak bercakap dirumah dan dengan cara aku membantu anak
menyelesaikan kerja sekolah anak akan tersendirinya akan banyak berbual-bual
dengan aku dirumah …….kalau setiap malam kita asyik berleter dengan anak pun
tak ada guna nya pun kan ???? baik kita ubah cara kita sebagai mak ini kita
pulak berlakon jadi seoalah-olah kawan sekolah dia pulak ….. aku paling suka
ingatkan balik zaman sekolah aku dulu dan aku bercerita waktu dalam kelas dulu
camane gaya masing-masing waktu berhadapan dengan subjek yang susah.
Meh sini kalau korang nak tahu apa tajuk tu ……….tajuk
yg di beri oleh guru nih sebenarnya WAJIB di buat dalam bentuk karangan bukan
dalam bentuk contoh-contoh ….dah aku kata tadi kalau bab karang mengarang nih
zaman aku sekolah dulu memang lemah lah aku ……….tapi nasib baik sebab kami
dulu-dulu waktu tingkatan 4 baru ada karang mengarang ini tapi zaman sekarang
budak tingkatan 3 pulak yang kena jawab dalam bentuk karangan dulu kitaorang
dulu waktu tingkatan 3 jawab ABCD je (dalam objective) waktu ini boleh lagi
main dadu je waktu tu TAPI kalau kena jawab dalam bentuk subjective memang kena
jawab dalam objective lah jawabnya kalau tidak mahu kertas kosong je yang
diserahkan pada cekgu waktu exam kalau tak dapat jawab …..memang sakit otak le
naknya kalau kita suka target soalan tetiba soalan tu tak keluar nak di buat
apa kalau tidak main reka je jawapan atau main ingat gitu-gitu je …………….
Okeh ini tajuk subjek sejarah anak aku :-
TAJUK : KEBANGKITAN
SEMANGAT KEBANGSAAN UNTUK MENGANGKAT MARTABAT BANGSA
Tulis sebuah karangan tidak kurang 300patah
perkataan mengenai ciri-ciri warga patriotic yang boleh di amalkan dengan
merujuk kepada kegigihan perjuangan para nasionalisme dalam mempertahan kan
kedaulatan Negara.
8.1 MAKSUD
SEMANGAT KEBANGSAAN
·
Semangat
kebangsaan bermaksud sifat-sifat seperti:
a)
cinta akan negara
b)
taat setia kepada tanah air
c)
inginkan kemajuan dan kemakmuran untuk tanah air
d)
sedia berkorban demi tanah air
·
Semangat
kebangsaan atau nasionalisme mendorong rakyat menuntut kebebasan daripada
penjajahan British.
·
1.
menaikkan imej negara
2. membentuk masyarakat yang harmoni
3. dapat membantu memajukan negara
4. dapat mengelakkan kesalahfahaman antara kaum
5. kehidupan aman dan damai
2. membentuk masyarakat yang harmoni
3. dapat membantu memajukan negara
4. dapat mengelakkan kesalahfahaman antara kaum
5. kehidupan aman dan damai
Maksud : Semangat kebangsaan atau nasionalisme
bermaksud perasaan cinta dan taat setia yang mendalam terhadap bangsa dan
tanah air. Semangat ini mendorong keazaman untuk berjuang menebus maruah
bangsa dan membentuk masa depan bangsa dan negara.
Huraian : Semangat cinta akan tanah air telah menyebabkan kita berjuang membebaskan negara daripada penjajahan British bagi membentuk negara yang merdeka dan berdaulat.
Huraian : Semangat cinta akan tanah air telah menyebabkan kita berjuang membebaskan negara daripada penjajahan British bagi membentuk negara yang merdeka dan berdaulat.
Soalan no. 3. Nyatakan ciri-ciri yang perlu anda amalkan
sebagai seorang warganegara yang patriotik.
Nyatakan lima ciri yang dapat anda amalkan sebagai seorang
warganegara yang patriotic
1. MENJAGA NAMA BAIK
NEGARA WALAU DI MANA BERADA
2. MENGHARUMKAN NAMA
NEGARA
3. MENGAMALKAN TAAT SETIA KEPADA NEGARA
4. MENGAMALKAN
SEMANGAT KEKITAAN
5. BERUSAHA DAN PRODUKTIF
6. MENGUTAMAKAN PERPADUAN KAUM
7. MENGHORMATI
PEMIMPIN & LAMBANG NEGARA
No. 5 - RUMUSAN
Ssemangat kebangsaan telah melahirkan golongan pejuang kebangsaan yg
bersemangat patriotik untuk memperbaiki nasib bangsa dan negara, rasa
cinta yg mendalam terhadap negara, bersatu padu sesama walaupun berlainan
bangsa dan budaya, semua kaum bersatu padu, memberi semangat pada rakyat,
melahirkan bangsa yang berjaya, memupuk semangat kerjasama dan memberi
keyakinan kpada rakyat. -Sebagai rakyat Malaysia, kita haruslah bersyukur ke
hadrat Ilahi kerana negara kita telah mencapai kemerdekaan.
-Kita juga haruslah berterima kasih kepada pemimpin-pemimpin dan pihak yang terlibat dalam memerdekakkan Tanah Melayu. Selain daripada itu, kita sebagai rakyat juga haruslah bekerjasama dan bersatu-padu supaya tiada lagi perpecahan antara kaum.Oleh itu, rakyat Malaysia hendaklah berbangga kerana menetap di negara yang merdeka. Dan seharusnya kita bekerjasama untuk menjaga keamanan negara supaya tidak dijajah lagi.
-Kita juga haruslah berterima kasih kepada pemimpin-pemimpin dan pihak yang terlibat dalam memerdekakkan Tanah Melayu. Selain daripada itu, kita sebagai rakyat juga haruslah bekerjasama dan bersatu-padu supaya tiada lagi perpecahan antara kaum.Oleh itu, rakyat Malaysia hendaklah berbangga kerana menetap di negara yang merdeka. Dan seharusnya kita bekerjasama untuk menjaga keamanan negara supaya tidak dijajah lagi.
No. 4 Apakah cadangan untuk
menerapkan nilai kewarganegaraan dan patriotisme dalam kalangan masyarakat???
JAWAPAN : Kita boleh adakan ceramah....minggu
patriotisme... dan ia juga ptt dipupuk dlm kalangan remaja dari kecil lagi
penerapan
nilai dan patriotisme dlm sejarah
Mata
pelajaran Sejarah di sekolah dilihat sangat relevan dalam memupuk nilai-nilai
kemasyarakatan, intelektual dan sosial untuk mencorakkan perkembangan
personaliti yang lebih seimbang. Lewenstein (1963) dalam membincangkan
sumbangan pendidikan sejarah, menekankan betapa pentingnya pendidikan ini dalam
mengembangkan nilai dalam kalangan pelajar.
PUNCA LUNTUR SEMANGAT PATRIOTISME
1. Kurang kesedaran tentang kepentingan semangat patriotisme pada masa hadapan
2. Lebih mementingkan kekayaan hidup daripada menitikberatkan semangat patriotisme
3. Terlalu mengagungkan ideologi Barat
4. Kurang menekankan semangat patriotik di sekolah – pendidikan berorientasikan peperiksaan
5. Kempen kesedaran yang kurang berkesan - bermusim dan hangat-hangat tahi ayam
KEPENTINGAN SEMANGAT PATRIOTISME
1. Dapat memastikan kemerdekaan negara terpelihara
2. Dapat membentuk identiti negara dengan bebas
3. Dapat menikmati kemajuan negara
4. Dapat menjamin keharmonian negara
5. Dapat mengekalkan perpaduan nasional
LANGKAH PEMUPUKAN SEMANGAT PATRIOTISME
1. Peranan ibu bapa – mempraktikkan semangat patriotisme untuk diteladani oleh anak-anak
2. Kempen berterusan dan efektif daripada kerajaan dan badan swasta
3. Penubuhan Program Latihan Khidmat Negara (PLKN)
4. Mengadakan aktiviti yang berkaitan dengan semangat patriotisme di sekolah
5. Penekanan diberikan kepada kepentingan mempelajari sejarah negara
Tugasan – Ciri-ciri Rakyat yang Mencintai Negara
1. Menghormati Lagu Negaraku
2. Mendukung Prinsip Rukun Negara
3. Mengamalkan Perpaduan
RANGKA KARANGAN:
Pendahuluan:
1. Kurang kesedaran tentang kepentingan semangat patriotisme pada masa hadapan
2. Lebih mementingkan kekayaan hidup daripada menitikberatkan semangat patriotisme
3. Terlalu mengagungkan ideologi Barat
4. Kurang menekankan semangat patriotik di sekolah – pendidikan berorientasikan peperiksaan
5. Kempen kesedaran yang kurang berkesan - bermusim dan hangat-hangat tahi ayam
KEPENTINGAN SEMANGAT PATRIOTISME
1. Dapat memastikan kemerdekaan negara terpelihara
2. Dapat membentuk identiti negara dengan bebas
3. Dapat menikmati kemajuan negara
4. Dapat menjamin keharmonian negara
5. Dapat mengekalkan perpaduan nasional
LANGKAH PEMUPUKAN SEMANGAT PATRIOTISME
1. Peranan ibu bapa – mempraktikkan semangat patriotisme untuk diteladani oleh anak-anak
2. Kempen berterusan dan efektif daripada kerajaan dan badan swasta
3. Penubuhan Program Latihan Khidmat Negara (PLKN)
4. Mengadakan aktiviti yang berkaitan dengan semangat patriotisme di sekolah
5. Penekanan diberikan kepada kepentingan mempelajari sejarah negara
Tugasan – Ciri-ciri Rakyat yang Mencintai Negara
1. Menghormati Lagu Negaraku
2. Mendukung Prinsip Rukun Negara
3. Mengamalkan Perpaduan
RANGKA KARANGAN:
Pendahuluan:
·
Pepatah Arab - cinta
akan watan itu adalah sebahagian daripada iman (AR)
·
tanah air adalah
sesuatu yang amat besar maknanya kepada sesuatu bangsa (AR)
·
Setiap rakyat perlulah
memiliki ciri-ciri untuk menggalas tugas yang amat besar - memberikan taat
setia dan kasih sayang yang tidak berbelah bahagi terhadap negara (AA)
Isi-isi:
Isi 1: Menghormati
Lagu Negaraku (AI)
·
Setiap negara
mempunyai lagu kebangsaan - melambangkan kebanggaan dan kedaulatan sesebuah
negara itu (AH)
·
Malaysia terkenal
dengan lagu Negaraku (AH)
·
Kaya dengan prinsip
dan doktrin penting untuk memupuk semangat patriotisme (AH)
·
Meminjam kata mantan
Presiden Amerika Syarikat, JF Kennedy, iaitu “Usahlah disoal apakah sumbangan
negara kepada kamu, sebaliknya tanyalah, apakah sumbangan kamu kepada negara?”
·
Berdiri tegak apabila
lagu Negaraku dinyanyikan sebagai tanda hormat (AC)
·
Sebagai rakyat yang
telah banyak termakan budi kepada negara, kita sepatutnya menujukkan taat setia
kepada negara dengan menghormati lagu kebangsaan (AKI)
Isi 2: Mendukung Prinsip Rukun Negara (AI)
·
Membentuk sebuah
negara yang berdaulat dan bersepadu (AH)
·
Malaysia melalui
kebijaksanaan para pemimpinnya telah melakarkan suatu garis panduan iaitu Rukun
Negara (AH)
·
Menjadi tonggak
panduan untuk rakyat (AH)
·
Sebagai negara yang
berpaksikan ideologi demokrasi, hak dan kebebasan rakyat hendaklah dihormati -
perlu sensitif terhadap kepentingan dan nilai perasaan orang lain seperti kata
peribahasa, hukum orang memiat daging, sakit di orang sakitlah di awak
(AH)
(AH)
·
Contohnya - Malaysia
mengamalkan sistem beraja yang sentiasa dijadikan tonggak perpaduan - rakyat
Malaysia perlu menghormati raja (AC)
·
setiap rakyat perlulah
lebih sensitif dan sentiasa menjunjung tinggi nilai-nilai dan falsafah yang
terkandung dalam Rukun Negara demi mewujudkan sebuah negara yang berdaulat dan
merdeka (AKI)
Isi 3: Mengamalkan
Perpaduan (AI)
·
merupakan aset negara
yang amat penting dan merupakan tulang belakang kepada kemajuan negara (AH)
·
mempunyai rakyat yang
berbilang kaum - berusaha untuk memupuk perpaduan yang hakiki dan mengekalkan
semangat perpaduan dari generasi ke generasi (AH)
·
Mantan Timbalan
Perdana Menteri Britain, John Prescott pernah menyatakan keinginan Britain
mempelajari pengalaman Malaysia mengekalkan formula perpaduan antara kaum dan
amalan tolak ansur dalam amalan beragama. (AH)
·
dapat dipupuk melalui
amalan kunjung-mengunjungi pada hari perayaan menerusi amalan rumah terbuka –
mengeratkan hubungan silaturahim di samping dapat memupuk perpaduan tanpa
mengira darah dan warna kulit (AC)
·
perlu menyedari
kepentingan elemen perpaduan kerana perpaduan merupakan tunjang kejayaan dan
kemajuan negara. (AKI)
PENUTUP
·
Di mana bumi dipijak,
di situ langit dijunjung - ungkapan penting untuk menanamkan semangat sayang
dan cinta akan negara (AR)
·
Ahli falsafah ada
menyatakan bahawa paksi kekuatan sesebuah negara itu terbina di atas paksi para
ilmuwan yang berhikmah, para pemimpin yang adil dan rakyat jelata yang taat
setia. (AR)
·
haruslah menanamkan
semangat cinta akan negara yang mendalam (ACdgn)
masa depan negara dapat terpelihara daripada jatuh ke tangan musuh dan maruah negara akan gah di seantero dunia. (AHrpn)
masa depan negara dapat terpelihara daripada jatuh ke tangan musuh dan maruah negara akan gah di seantero dunia. (AHrpn)
·
2. Rahim Rashid (2000),
penerapan nilai dalam pendidikan Sejarah terbahagi kepada 4: (i) nilai
individu, (ii) nilai politik, (iii) nilai sosial dan kemasyarakatan dan (iv)
nilai intelek.
·
3. Pemahaman dan
pengetahuan tentang unsur nilai tersebut mempunyai signifikannya dalam memupuk
perpaduan dan integrasi dalam kalangan pelajar pelbagai kaum.
·
4. Hal ini akan dapat
membantu murid- murid memahami pentingnya mengamalkan nilai-nilai sosial dan
kemasyarakatan yang positif dalam kehidupan mereka seperti keadilan, kekitaan,
kemanusiaan dan semangat bermasyarakat dan seterusnya menjadi warganegara yang
mempunyai sikap patriotisme/perasaan mendalam terhadap negara.
·
·
5. 1. Nilai q Ditakrifkan sebagai kepercayaan yang
mendorong seseorang atau institusi untuk bertindak mengikut pemilihan yang
berasaskan nilai-nilai utama masyarakat. [Kajian sejarah: nilai-nilai utama
masyarakat ialah ilmu, kebijaksanaan, keadilan]. (Nilai dan Etika dalam
Perkhidmatan Awam INTAN,1991)
·
6. q Jules Henry (1985) mendifinisikan nilai
sebagai sesuatu yang dikira baik seperti kasih sayang, baik hati, kepuasan
hati, keseronokan, kejujuran, kesopanan, ketenangan dan kesederhanaan. q Hermin et al.(1980)
merumuskan nilai sebagai garis panduan umum terhadap tingkah laku yang memberi
arah kehidupan kepada seseorang atau anggota sesuatu masyarakat.
·
7. q Mengikut Redfild (1993) nilai ialah satu
konsep tersurat atau tersirat bagi individu atau sifat-sifat suatu kelompok
yang dikenendaki yang mempunyai pemilihan ragam, maksud dan segala tindakan.
·
8. q Wan Mohd. Zahid (1988), nilai murni
merupakan tanggapan berkenaan perkara-perkara yang dihajati dan pada masa yang
sama juga menjadi kriteria atau ukuran. Nilai-nilai murni sesuatu masyarakat
biasanya diasaskan kepada agama. q Memang menjadi tujuan
semua agama, untuk membentuk kehidupan penganutnya untuk menjadi baik dan
berakhlak mulia.
·
9. q Justeru nilai murni dapat didefinisikan
sebagai perlakuan yang baik, peradaban dan tatasusila individu manusia dalam
hubungannya sesama manusia, alam dan Tuhan. Nilai murni seterusnya ditakrifkan
sebagai amalan yang baik dalam kehidupan, umpamanya hormat- menghormati,
tolong- menolong, prihatin, bersimpati, berperikemanusian dan lain- lain lagi.
·
10. 2. Patriotisme q Kata patriotisme
terbentuk daripada kata Yunani, iaitu Peter yang bermaksud bapa dan patris yang
bermaksud tanah. Apabila kedua-dua perkataan tersebut digabungkan, maka akan
maksud kecintaan kepada tanah air. q Menurut kamus Webster,
patriotism ialah "the devoted love, support and defence of once's
country".q
·
11. q Dari segi konsepnya, semangat patriotik
didefinisikan sebagai semangat cintakan tanah air dan sanggup berkorban nyawa
demi mempertahankan negara tercinta. q Bill Tottan (1998)
menjelaskan patriotisme bermaksud semangat cintakan negara. Menurut beliau
tidak ada bangsa, keluarga, pasukan dan kumpulan dalam apa bentuk yang boleh
berfungsi dengan baik melainkan semua ahli cintakan negara.
·
12. q Dob (1994) semangat patriotisme berkait
rapat dengan emosi mempertahankan kedaulatan negara, institusi politik dan
undang-undang negara daripada dicerobohi oleh kuasa asing.
·
13. q Pendidikan sejarah bertujuan memupuk dan
memperkukuh semangat setia negara dan jati diri sebagai seorang warganegara. q Melalui pengetahuan dan
pelajaran sejarah serta penghayatan sejarah tanah air dan sejarah luar negara
yang berkaitan, pelajar akan memahami keadaan masyarakat dan negara sendiri. q Manakala nilai murni
(ilmu, kebijaksanaan & keadilan) merupakan pemangkin kepada penghayatan
patrotisme seseorang warganegara.
·
14. (a) Bersemangat cinta akan negara dan bangsa Seseorang yang
bersemangat cinta akan negara dan bangsa harus menunjukkan sifat atau amalan
bertanggungjawab untuk mewujudkan kesejahteraan dan membawa kemajuan kepada
negara dan bangsa, berani dan sanggup mempertahankan kedaulatan negara dan
bangsa serta sedia berkorban untuk negara dan bangsa.
·
15. (b) Berbangga sebagai rakyat Malaysia Sebagai seorang rakyat
Malaysia, seseorang itu haruslah mempertahankan dan menyanjung perlembagaan
negara, menghormati raja dan pemimpin negara, menghormati lambang-lambang
negara seperti bendera dan lagu kebangsaan, mengamalkan perlakuan yang bersopan
dan bertatasusila serta mengenal dan menghayati warisan budaya tempatan
·
16. (c) Bersemangat kekitaan Rakyat Malaysia perlu bersatu dan
harmoni, bersatu, bekerjasama tolong menolong dan bersefahaman dan muafakat
mempunyai semangat muhibah dan bersifat kasih sayang.
·
17. (d) Berdisiplin Rakyat yang berdisiplin adalah mereka yang
mematuhi peraturan dan undang-undang, bertanggungjawab, bertindak secara wajar,
bersifat ikhlas, jujur dan amanah, berlaku adil dan bertimbang rasa.
·
18. (e) Berusaha dan produktif Mereka yang berusaha dan
produktif adalah mereka yang rajin, tekun dan gigih, berdikari, sentiasa
mempertingkatkan usaha, tabah menghadapi cabaran, menyokong satu sama lain
dengan tujuan menyemaikan semangat cintakan negara secara bersama.
·
19. ( f ) Menyertai aktiviti sambutan Hari Kemerdekaan -Rujuk
bah.aktiviti panitia mp sejarah sr.
·
20. (g) Menyediakan Tugasan Mengikut standard Kurikulum - Sila
rujuk tajuk pengurusan panitia mp sejarah SR.
·
21. (h) Menghargai jasa Pemimpin - Pejuang kemerdekaan - Hormat
kepada pemimpin - Taat setia kepada Agong - Bijak dalam kepimpinan - Berkorban
sepenuh hati untuk negara.
·
22. (i) Aktiviti yang mencetus kesedaran semangat cintakan
negara - Sila rujuk program tahunan panitia mp sejarah SR
·
23. (j) Memupuk Kemahiran } Belajar } Bermaklumat } Berfikir aras tinggi } Menyelesai masalah } Kreatif } Pengurusan masa } Sosial – interaktif } Interpersonal } Refleksi berstruktur
·
24. (k) Pembelajaran Sepanjang Hayat dan Kepentingannya -Sila
rujuk tajuk khas untuk PSH.
·
25. • Pembelajaran ialah proses pemerolehan maklumat dan
pengetahuan, penguasaan kemahiran dan tabiat serta pembentukan sikap dan
kepercayaan. • Proses pembelajaran berlaku sepanjang hayat seseorang manusia,
berlaku di mana-mana tempat dan pada sebarang masa.
·
26. • Dalam konteks pendidikan, guru biasanya berusaha sedaya
upaya mengajar supaya pelajar dapat belajar dan menguasai isi pelajaran bagi
mencapai sesuatu objektif yang ditentukan. (Pembelajaran akan membawa kepada
perubahan tingkahlaku seseorang) • Walaubagaimanapun perubahan yang disebabkan
oleh kematangan seperti berjalan dan makan ataupun penyakit dan kelaparan
tidaklah dianggap sebagai pembelajaran.
·
27. • Kamus Dewan mentakrifkan pembelajaran sebagai proses
belajar untuk memperoleh ilmu pengetahuan dan menjalani latihan. • Menurut
pandangan ahli kognitif, pembelajaran boleh ditakrifkan sebagai satu proses
dalaman yang menghasilkan perubahan tingkahlaku yang agak kekal.
·
28. • Aliran behavioris berpendapat bahawa pembelajaran ialah
perubahan dalam tingkahlaku ,iaitu cara seseorang bertindak dalam suatu
situasi. • Dalam psikologi humanis pembelajaran dianggap proses yang dapat
membantu seseorang mencapai sempurna kendiri dan nilai individu.
·
29. • Oleh yang demikian pembelajaran sepanjang hayat adalah
suatu usaha yang berterusan untuk memperoleh dan pemindahan pengetahuan, nilai
murni dan kemahiran. • Pengalaman pendidikan prasekolah yang mengembirakan dan
bermakna akan dapat mengekalkan minat untuk terus belajar dalam diri seseorang
sejak kecil hinggalah ke akhir hayat.
·
30. • Pembelajaran Sepanjang Hayat sebagai suatu pendemokrasian
pendidikan yang merangkumi program meningkatkan pengetahuan, kemahiran dan
kompetensi sama ada secara formal di sekolah, pusat latihan vokasional atau
secara tidak formal berdasarkan pengalaman dan latihan di tempat kerja.
·
31. • Pendidikan tidak formal - merupakan proses yang berlaku
sepanjang hayat dan kaedah pembelajarannya tidak sistematik kerana ia
diperolehi menerusi aktiviti harian. • Contoh - sebarang aktiviti pendidikan
yang tersusun, sistematik yang dijalankan diluar kelas formal untuk pembelajaran
khusus bagi kumpulan tertentu.
·
32. • Pendidikan formal - pengajaran dan pembelajaran secara
sistematik dan teratur, berdasarkan falsafah dan sistem pendidikan sesebuah
negara. • Seseorang pekerja perlu memahami keseluruhan sistem kerja. Oleh itu,
proses pembelajaran tidak akan berakhir walaupun seseorang itu meninggalkan
alam persekolahan.
·
33. } Pembelajaran sepanjang hayat bukan sahaja
menjadi agenda penting, malahan telah menukar cara berfikir masyarakat
khususnya golongan muda yang baru keluar dari pusat pengajian tinggi.
·
34. “Konsep pembelajaran sepanjang hayat bukan sahaja bertujuan
untuk meningkatkan produktiviti dan peluang pekerjaan tetapi untuk
memperkayakan jiwa dan minda melalui ilmu pengetahuan untuk melahirkan generasi
(modal insan) yang cemerlang, gemilang dan terbilang” (Tun Datuk Seri Abdullah
Ahmad Badawi mantan Perdana Menteri Malaysia)
·
35. 4 prinsip pembelajaran sepanjang hayat -pembelajaran untuk
mengetahui, -pembelajaran untuk melakukan, -pembelajaran untuk menjadi apa atau
siapa -pembelajaran untuk tinggal bersama.
·
36. Empat prinsip tersebut membentuk proses pembelajaran yang
sempurna. Tough berpendapat bahawa proses pembelajaran berlaku pada setiap masa
kehidupan yang dipengaruhi oleh suasana di mana kita berada sama ada secara
terancang mahupun tidak terancang.
·
37. • Perubahan di sekeliling kita adalah suasana yang sangat
radikal dari sudut transformasi sosial menyebabkan perubahan-perubahan ketara
terhadap tabiat kerja dan gaya hidup. • Perubahan ini menjadi cabaran kepada semua
orang dan hanya melalui pembelajaran yang berterusan, cabaran akan dapat
diatasi.
·
38. • Seseorang yang dapat bertahan dengan keadaan yang telah
berubah, ilmu yang dimiliki akan menjadikan cabaran tersebut diolah semula
sebagai sesuatu yang memberi manfaat dan kesenangan.
·
39. • Mewujudkan masyarakat demokrasi, persamaan taraf tanpa
mengira agama, bangsa dan budaya di samping melahirkan insan yang berakhlak
mulia dan bersifat patriotisme.
·
40. (l) Perkaitan dengan Perkembangan Global l.i. Kesedaran
kompetensi sivik untuk kesejahteraan masyarakat - sivik bermaksud ilmu
tatarakyat, hak, perasaan bertanggungjawab terhadap seseorang atau
masarakatnya. - Tatarakyat (kehidupan rakyat, kebudayaan, adat resam, peraturan
bermasyarakat) - Kompetensi sivik (kemahiran peradaban sosial) - Sifat-sifat
peribadi yang mulia - Berinteraksi dengan orang lain secara hormat dan sopan
·
41. l.ii. Kesan industrialisasi dan pembangunan -Membina
ketahanan diri murid meliputi ketahanan mental, fizikal dan emosi utk
menghadapi cabaran masa depan -Mampu menyuburkan perpaduan dalam pelbagai
masyarakat walaupun telah mengecapi pelbagai kemajuan -Kemajuan dan pembangunan
tidak menghalang untuk memastikan warganegara bertanggungjawab terhadap
penghayatan patriotisme
·
42. l.iii. Pembentukan warganegara dunia yang bertanggunjawab
-Mengamalkan budaya ilmu untuk kemajuan diri -Membina keyakinan dan
tanggungjawab mencorak negara pada masa hadapan -Menghormati orang lain,
mempromosikan amalan membenci keganasan, menegak etika kerjasama dan bertoleransi
untuk kejayaan bersama
·
43. Usaha untuk memperkasa perpaduan dan integrasi kaum melalui
kurikulum Sejarah adalah berterusan. Malah Kurikulum Sejarah dilihat sebagai
wadah terbaik untuk merealisasikan hasrat tersebut. Dalam konteks Malaysia yang
mempunyai masyarakat pelbagai etnik, usaha yang berterusan perlulah dilakukan
untuk memelihara dan memperkukuh perpaduan dan integrasi masyarakat pelbagai
kaum. Sebagai rakyat Malaysia, amat berharap semua kaum menanam sikap kekitaan,
toleransi dan saling mempercayai antara satu sama lain selain meletakkan
kepentingan nasional dan kesejahteraan negara melebihi kepentingan etnik
masing-masing.
·
44. Gagasan1 Malaysia yang diperkenalkan oleh YAB Perdana
Menteri, Dato’ Sri Mohd Najib Tun Razak telah membuka lembaran baru ke arah
memperkasa perpaduan kaum dalam masyarakat pelbagai etnik di negara ini. Oleh
itu, kurikulum Sejarah dilihat sebagai medium yang sangat signifikan dalam
merealisasikan hasrat ini.
·
45. Abdul Razak Habib. 1993. Tinjauan Awal tentang Keberkesanan Pendidikan
Matematik KBSM. Dlm.Adnan Kamis. Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah:
Pandangan dan Maklum Balas. Bangi: Penerbit Univerisiti Kebangsaan Malaysia.
Adnan Nan Kamis. 1992. Satu kajian latar belakang sosial dan hubungannya kepada
sikap prasangka atau toleransi terhadap integrasi nasional. Tesis Dr. Fal.
Universiti Kebangsaan Malaysia. Adnan Nan Kamis. 1993. Aktiviti Kokurikulum
Dasar KBSM: Ke Arah Kemantapan Insan Seimbang. Dlm.Adnan Kamis. Kurikulum
Bersepadu Sekolah Menengah: Pandangan dan Maklum Balas. Bangi: Penerbit
Univerisiti Kebangsaan Malaysia. Adnan Kamis & Chew Fong Peng. 2002.
Kemampuan Bahasa Melayu dan sastera kebangsaan dalam mengisi perpaduan
nasional. Kertas kerja Seminar Pemikiran Kebangsaan Melayu. Universiti Malaya,
Kuala Lumpur, 18-19 Jun.
·
46. Ahmad Jaffni Hassan. 1993. Pendidikan Moral dalam KBSM: Satu
Arah Memupuk Insan Harmonis. Dlm.Adnan Kamis (pnyt). Kurikulum Bersepadu
Sekolah Menengah: Pandangan dan Maklum Balas. Bangi: Penerbit Univerisiti
Kebangsaan Malaysia. Halimah Harun. 1993. Melahirkan Masyarakat Berdikari
melalui Mata Pelajaran Kemahiran Hidup dalam KBSM. Dlm.Adnan Kamis (pnyt).
Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah: Pandangan dan Maklum Balas. Bangi:
Penerbit Univerisiti Kebangsaan Malaysia. Huraian Sukatan Pelajaran Kurikulum
Bersepadu Sekolah Menengah: Bahasa Melayu Tingkatan Empat. 2003. Kementerian
Pendidikan Malaysia. Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah: Sukatan Pelajaran
Bahasa Melayu. 2003. Kementerian Pendidikan Malaysia. .
·
47. Martin, J.G.. 1966. The Tolerant Personality. Detroit Dyne
State University Press. Mohd. Jonit Mohd. Johari & Abdul Rashid Ali. 1993.
Unsur Sosiobudaya dalam Mata Pelajaran Bahasa Melayu. Dlm.Adnan Kamis (pnyt).
Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah: Pandangan dan Maklum Balas. Bangi: Penerbit
Univerisiti Kebangsaan Malaysia. Mohammad Sani Ibrahim. 1999. Perancangan dan
Strategi Pelaksanaan Latihan Guru-guru Sekolah Bestari. Prosiding Isu-isu
Pendidikan Negara. Universiti Kebangsaan Malaysia. Mohd. Kamal Hassan. 1988.
Pendidikan dengan Pembangunan: Satu Perspektif dan Warisan Islam. Kuala Lumpur:
Nurin Enterprise. Musa Daia. 1993. Falsafah Pendidikan Negara dalam Pelaksanaan
KBSM. Dlm.Adnan Kamis (pnyt). Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah: Pandangan
dan Maklum Balas. Bangi: Penerbit Univerisiti Kebangsaan Malaysia. Nor Azizah
Salleh & Shamsiah Ahmad. 1993. Pendidikan Sains dalam KBSM: Satu Tinjauan
Keberkesanannya dalam Pengajarand an Pembelajaran di Sekolah. Dlm.Adnan Kamis
(pnyt). Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah: Pandangan dan Maklum Balas.
Bangi: Penerbit Univerisiti Kebangsaan Malaysia. Tajul Ariffin Noordin. 1993.
Pendidikan Bersepadu: Konsep dan Falsafahnya dalam KBSM. Dlm.Adnan Kamis
(pnyt). Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah: Pandangan dan Maklum Balas.
Bangi: Penerbit Univerisiti Kebangsaan Malaysia. Tokijan Abd. Halim &
Abdullah Mohd. Noor. 1993. Persepsi Guru Geografi terhadap Pendidikan Sepadu
dan Penerapan Nilai Murni. Dlm.Adnan Kamis (pnyt). Kurikulum Bersepadu Sekolah
Menengah: Pandangan dan Maklum Balas. Bangi: Penerbit Univerisiti Kebangsaan
Malaysia. Yusoff Ismail. 1993. Peranan Pendidikan Jasmani dalam KBSM. Dlm.Adnan
Kamis (pnyt). Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah: Pandangan dan Maklum Balas.
Bangi: Penerbit Univerisiti Kebangsaan Malaysia
BAB
8
KEBANGKITAN SEMANGAT KEBANGSAAN UNTUK
MENGANGKAT MARTABAT BANGSA
8.1 MAKSUD
SEMANGAT KEBANGSAAN
·
Semangat
kebangsaan bermaksud sifat-sifat seperti:
a)
cinta akan negara
b)
taat setia kepada tanah air
c)
inginkan kemajuan dan kemakmuran untuk tanah air
d)
sedia berkorban demi tanah air
·
Semangat
kebangsaan atau nasionalisme mendorong rakyat menuntut kebebasan daripada
penjajahan British.
8.2
KEBANGKITAN SEMANGAT KEBANGSAAN DI TANAH MELAYU DIPENGARUHI PERKEMBANGAN DI
LUAR NEGARA
·
Perkembangan
semangat kebangsaan di Tanah Melayu untuk menentang British telah dipengaruhi
oleh beberapa peristiwa di luar negara.
Peristiwa
|
Huraian
|
Kebangkitan
Islam di Timur Tengah pada akhir kurun ke-19
|
·
Gerakan
Pan-Islam yang bertujuan menyatukan seluruh umat Islam di bawah naungan
Empayar Turki untuk menentang penjajahan oleh kuasa asing tercetus di Turki
apabila kuasa Barat bertapak di Turki
·
Gerakan
Pan-Islam yang bermula di Turki mempengaruhi umat Islam di Tanah Melayu untuk
menentang penjajahan British.
·
Gerakan
Islah yang diasaskan di Turki oleh Sayid Jamaiuddin al-afghani dan Syeikh
Muhammad Abduh bertujuan menentang penjajahan British di Turki.
·
Pengaruh
Gerakan Islah disebarkan ke Tanah Melayu oleh pelajar yang menuntut di
Universiti Al-Azhar di Mesir setelah mereka kembali ke Tanah Melayu.
|
Kejayaan
Jepun dalam perang Rusia-Jepun pada tahun 1905
|
·
Kejayaan
Jepun, sebuah negara Asia. mengalahkan kuasa Eropah (Rusia) menaikkan
semangat negara-negara Asia yang lain untuk menentang penjajahan kuasa Barat
·
Penduduk
Tanah Melayu turut mendapat semangat untuk menentang penjajahan British.
|
Revolusi
China
pada
tahun 1911
|
·
Kejayaan
Revolusi China menumbangkan kerajaan Manchu dan menubuhkan Republik China
membangkitkan kesedaran rakyat Tanah Melayu untuk menentang penjajahan
British.
|
Penentangan
Penjajahan Sepanyol oleh Jose Rizal di Filipina
|
·
Kebangkitan
Jose Rizal menentang Sepanyol di Filipina mempengaruhi semangat kebangsaan di
Tanah Melayu.
|
Penentangan
Penjajahan British di India oleh Mahatma Gandhi
|
·
Gerakan
kesedaran kebangsaan di India yang dipimpin oleh Mahatma Gandhi mempengaruhi
semangat kebangsaan di Tanah Melayu
|
Penentangan
Penjajahan Belanda di Indonesia oleh Soekarno
|
·
Soekarno
menubuhkan Parti Nasional Indonesia (PNI) untuk menentang Belanda melalui
tindakan tidak bekerjasama.
·
Pelajar
Maktab Perguruan Sultan Idris banyak terpengaruh oleh perjuangan PNI melalui
bahan kesusasteraan dari Indonesia.
|
·
Kemajuan
dalam sistem perhubungan dan percetakan membolehkan penduduk Tanah Melayu
mengikuti perkembangan di luar negara.
8.3 GERAKAN
ISLAH MENCETUSKAN KESEDARAN KEBANGSAAN
·
Pada
awal kurun ke-20, semangat kebangsaan dibangkitkan oleh golongan pelajar yang
mendapat pendidikan di Timur Tengah khususnya di Mesir.
·
Mereka
terpengaruh dengan idea pemulihan Islam oleh Sayid Jamaluddin al-Afghani dan
Sheikh Muhammad Abduh.
·
Setelah
kembali ke tanah air pelajar tersebut memulakan Gerakan Islah di Tanah Melayu
yang dikenali sebagai Kaum Muda.
·
Pemimpin
Kaum Muda terdiri daripada:
a)
Syeikh
Muhammad Tahir bin Jalaluddin
b)
Haji
Abbas bin Muhammad Taha
c)
Syed
Syeikh Ahmad al-Hadi
·
Kaum
Muda menyebarkan idea pembaharuannya melalui majalah Al-Imam.
·
Majalah
Al-Imam mula diterbitkan di Singapura pada tahun 1906 dan berjaya mempengaruhi
perkembangan pemikiran orang Melayu.
·
Majalah
Al-Imam menyeru orang Melayu supaya:-
a)
berpegang
kepada ajaran al-Quran dan Hadith
b)
memberi
keutamaan terhadap ilmu pengetahuan supaya dapat mencapai kemajuan.
c)
mempelajar
iktibar daripada pengetahuan sejarah
d)
memberikan
pendidikan kepada anak mereka
e)
memberikan
peluang pendidikan kepada kaum perempuan
f)
membuang
kepercayaan karut dan adat resam yang boleh menghalang kemajuan mereka
·
Penerbitan
Al-Imam terhenti pada tahun 1908.
·
Majalah
Al-Imam telah digantikkan oleh majalah lain seperti Neracha, Al-lkhwan,
Pengasuh dan Saudara.
·
Madrasah
seperti Madrasah al-Masyhur al-Islamiah, Madrasah al-Diniah Kampung Lalang dan
Madrasah al-Ihya Assyariff dibina oleh kaum Muda untuk menyebarkan ajaran
mereka dengan lebih berkesan.
·
Kaum
Muda menerima tentangan daripada Kaum Tua.
·
Akhbar
seperti Suara Benar dan Lidah Benar diterbitkan oleh Kaum Tua bagi menentang
idea pembaharuan Kaum Muda.
8.5
PERJUANGAN NASIONALISME MELALUI MATA PENA
Peranan
Akhbar dan Majalah Melayu
·
Akhbar
dan majalah memainkan peranan penting dalam kebangkitan semangat nasionalisme
di Tanah Melayu kerana akhbar dan majalah
a)
merupakan
saluran bagi orang ramai melahirkan pendapat mereka tentang kesedaran
kebangsaan.
b)
membolehkan
pemimpin menyalurkan idea tentang kesedaran kebangsaan kepada orang ramai.
·
Antara
peranan dan perjuangan akhbar-akhbar ini ialah:-
a)
Mengkritik
dasar British yang tidak menguntungkan orang Melayu.
b)
Memajukan
kedudukan ekonomi dan politik orang Melayu.
c)
Menyeru
orang Melayu bersatu dan berusaha menghapuskan semangat kenegerian.
d)
Menuntut
kedudukan yang lebih baik untuk orang Melayu dalam bidang pentadbiran, ekonomi,
dan pendidikan.
·
Warta
Malaya, Majlis dan Utusan Melayu ialah contoh akhbar yang memainkan peranan
utama dalam membangkitkan semangat nasionalisme di kalangan orang Melayu pada
tahun 1930-an.
Akhbar
|
Keterangan
|
Warta
Melayu
|
·
tempat
terbitan di Singapura.
·
pengarang
pertamanya Dato' Onn Jaafar.
·
memperjuangkan
hak orang Melayu dalam bidang sosio ekonomi.
·
mahukan
orang Melayu diberikan lebih banyak peluang dalam perkhidmatan awam kerajaan
|
Majlis
|
·
tempat
terbitan di Kuala Lumpur.
·
pengarang
pertamanya Abdul Rahim Kajai.
·
mempersoalkan
dasar British yang merugikan orang Melayu.
|
Utusan
Melayu
|
·
tempat
terbitan di Singapura.
·
pengarang
pertamanya Abdul Rahim Kajai.
·
menggalakkan
orang Melayu menyertai persatuan politik untuk memperjuang nasib bangsa dan
tanah air.
|
Kegiatan
Persuratkhabaran di kalangan Orang Cina dan Orang India
·
Masyarakat
Cina dan India di Tanah Melayu mempunyai akhbar mereka sendiri.
·
Akhbar
mereka memuatkan
a)
berita
kegiatan sosial dan ekonomi kaum masing-masing di Tanah Melayu.
b)
berita
tentang peristiwa yang berlaku di China dan di India.
c)
menyiarkan
berita ringkas tentang peristiwa yang berlaku di dalam dan di luar negeri.
·
Akhbar
masyarakat Cina adalah seperti Lat Pau, Nanyang Siang Pau, Sin Chew Jit Poh dan
Modern Daily News.
·
Masyarakat
India pula mempunyai akhbar seperti Ulaga Nesan, Tamil Nesan dan Tamil Murasu.
·
Masyarakat
Jawi Peranakan (kacukan India-Melayu) menerbitkan akhbar berbahasa Melayu
seperti Jawi Peranakan, Sekolah Melayu, Taman Pengetahuan dan Tanjung Penagri.
·
Masyarakat
Cina Peranakan (Baba dan Nyonya) menerbitkan akhbar berbahasa Melayu seperti
Surat Khabar Peranakan, Bintang Timor. Khabar Uchapan Baru dan Bintang
Peranakan.
Kesedaran
Kebangsaan Melalui Penulisan Kreatif
·
Penulisan
kreatif seperti puisi. novel dan cerpen telah digunakan sebagai saluran untuk
menyampaikan kesedaran semangat nasionalisme di kalangan orang Melayu.
Puisi yang membangkitkan semangat
kebangsaan dan pengarangnya
|
|
Puisi
|
Nama Pengarang
|
·
Tenaga
Kaumku
·
Rayuan
Bangsa Mu
·
Mempertahankan
Hak Kita
·
Perwira
Melayu
|
Harun Aminurrashid
|
·
Serunai
Pujangga
·
Kapal
Tiada Nakhoda
·
Hari
Kejatuhan Kita
|
Abdul Samad Ahmad
|
·
Dunia
yang Fana
·
Di
Lautan Seberang
|
Muhammad Yusuf Harun
|
·
Bangkitlah
|
Omar Mustaffa
|
·
Seruan
Kebangsaan
|
Melati Pahang
|
·
Sedarlah
|
Mahmud Ahmadi
|
·
Di
Tengah Segara
|
Muhammad Yasin Maamor
|
Novel yang membangkitkan semangat
kebangsaan dan pengarangnya
|
|
Novel
|
Nama Pengarang
|
Hikayat Faridah Hanum
|
Syed Sheikh
al-Hadi
|
lakah Salmah? .
|
Ahmad Rashid Talu
|
Melor Kuala Lumpur
|
Harun Aminurrashid
|
Putera Gunung Tahan
|
Ishak Haji Muhammad
|
Anak Mat Lela Gila
|
Ishak Haji Muhammad
|
Man Kita Berjuang
|
Abdullah Sidek
|
Melati Kota Bharu
|
Abdul Kadir Adabi
|
Cerpen yang membangkitkan semangat
kebangsaan dan pengarangnya
|
|
Cerpen
|
Nama Pengarang
|
·
Cerita
Awang Putat
|
Abdul Rahim Kajai
|
· Rumah Besar Tiang Sebatang
|
Ishak Haji Muhammad
|
·
Di
Sini Kita Bukannya Orang Dagang
·
Siasat
yang Tiada Diminta
|
Shamsuddin Salleh
|
8.6
8.7 KESEPAKATAN MENJAMIN KEUTUHAN
PERJUANGAN
Kemunculan
Pertubuhan Melayu
·
Orang
Melayu menubuhkan pertubuhan setelah akhbar menimbulkan kesedaran politik di
kalangan orang Melayu.
·
Pertubuhan
orang Melayu seterusnva memainkan peranan penting dalam gerakan kesedaran
nasionalisme.
·
Pemimpin
di Negeri-negeri Melayu telah menubuhkan persatuan Melayu di negeri
masing-masing sebagai mencontohi penubuhan Kesatuan Melayu Singapura (KMMS).
·
Ciri-ciri
persatuan Melayu yang ditubuh:
a)
bersifat
kenegerian
b)
dianggotai
golongan Melayu berpendidikan Inggeris yang berkhidmat dalam perkhidmatan awam
British
c)
perjuangan
persatuan bersifat sederhana
d)
setia
kepada raja-raja Melayu
e)
bekerjasama
dengan British
f)
menggesa
British memberi lebih banyak peluang kepada orang Melayu untuk berkhidmat dalam
perkhidmatan awam British di Tanah Melayu.
Tahun
|
Persatuan
Melayu yang ditubuhkan
|
1926
|
Kesatuan Melayu Singapura
|
1937
|
Persatuan Melayu Perak
Persatuan Melayu Melaka
Persatuan Melayu Pulau Pinang
|
1938
|
Persatuan Melayu Pahang
Persatuan Melayu Selangor
Persatuan Melayu Negeri Sembilan
|
1939
|
Persatuan Melayu Kelantan
Persatuan Melayu Sarawak
Persatuan Melayu Johor
|
·
Sebagai
contoh Persatuan Melayu Selangor telah menggesa kerajaan British:
a)
menubuhkan
angkatan tentera laut dan tentera udara Tanah Melayu
b)
menambahkan
bilangan askar Melayu dalam tentera darat Tanah Melayu
c)
menempatkan
lebih ramai pegawai Melayu dalam perkhidmatan awam Persekutuan dan negeri.
·
Pada
tahun 1939, Kongres Melayu SeTanah Melayu telah berjaya dianjurkan oleh
Kesatuan Melayu Singapura dengan Persatuan Melayu Selangor.
·
Kongress
Melayu Se-Tanah Melayu yang pertama:
a)
berlangsung di Kuala Lumpur pada tahun 1939
b)
berjaya menarik kehadiran semua persatuan Melayu
c)
bertujuan mewujudkan perpaduan kebangsaan di kalangan orang Melayu bagi
memajukan bangsa Melayu
·
Kongres
Melayu Se-Tanah Melayu yang kedua:
a)
berlangsung
di Singapura pada tahun 1940.
b)
menyeru
semua persatuan Melayu memajukan kebajikan orang Melayu di negeri
masing-masing.
·
Kongres
Melayu ketiga tidak dapat diadakan kerana Jepun telah menyerang Tanah Melayu
pada tahun 1941.
Persaudaraan Sahabat Pena (PASPAM)
·
Persaudaraan
Sahabat Pena Malaya (PASPAM) ditubuhkan pada tahun 1934 untuk memupuk semangat
persaudaraan di kalangan penulis Melayu.
·
Cogan
kata PASPAM ialah “Hidup Bahasa Hidup Bangsa”.
·
Persidangan
peringkat kebangsaan PASPAM yang pertama diadakan di Taiping.
·
Persidangan
tersebut dianggap amat bererti kerana:
a)
semangat
kenegerian dapat dipecahkan
b)
semangat
kebangsaan terpupuk
·
PASPAM
mengadakan persidangan peringkat kebangsaan seterusnya yang telah diadakan di
Pulau Pinang, Singapura. Ipoh dan Seremban.
Kesatuan
Melayu Muda
·
KMM
ditubuhkan oleh Ibrahim Yaakob pada tahun 1938.
·
Kebanyakan
ahli KMM ialah guru lepasan Maktab Perguruan Sultan Idris, Tanjung Malim.
·
Pemimpin
KMM termasuk Ahmad Boestamam. Mustapha Hussain dan Ishak Muhammad.
·
KMM
mendukung dasar tidak bekerjasama dengan British dan menentang dasar British
secara terbuka.
·
Tujuan
KMM ialah
a)
memupuk
semangat perpaduan dan kesedaran di kalangan orang Melayu untuk memperjuangkan
hak orang Melayu.
b)
berjuang
untuk menggulingkan penjajah British dan memerdekakan Tanah Melayu.
c)
menyatukan
Tanah Melayu dengan Indonesia di bawah Melayu Raya.
·
KMM
telah berpakat dengan Jepun secara sulit untuk menggulingkan British.
·
KMM
menyemarakkan semangat anti-British melalui akhbar Warta Malaya.
·
Pergerakan
KMM membimbangkan British.
·
Ibrahim
Yaakob telah ditangkap dan dipenjarakan di Singapura pada tahun 1941.
Pertubuhan
Orang Cina dan India
·
Sebelum
Perang Dunia Kedua, pertubuhan kaum Cina dan kaum India
a)
berperanan
menjaga kepentingan kaum masing-masing
b)
menumpukan
perhatian kepada perkara yang berlaku di negara asal mereka
c)
menumpukan
taat setia kepada negara asal mereka
·
Contoh
pertubuhan orang Cina di Tanah Melayu yang menumpukan perhatian kepada negara
China ialah
a)
Hsing
Chong Hui
b)
Chung
Ho Tang
·
Golongan
orang Cina yang menumpukan perhatian kepada politik Tanah Melayu terdiri
daripada mereka yang dilahirkan di Negeri-negeri Selat atau Cina Peranakan.
·
Persatuan
orang-orang Cina Peranakan British:
a)
ditubuhkan
pada tahun 1900
b)
berperanan
melindungi kepentingan orang Cina peranakan di Negeri-negeri Selat
c)
menggalakkan
orang Cina peranakan menuntut pendidikan teknikal dan pendidikan tinggi
d)
menunjukkan
taat setia kepada kerajaan British
·
Pemimpin
Persatuan Orang-orang Cina Peranakan British termasuk:
a)
Tan
Jiak Kim
b)
Lim
Boon Keng
c)
Song
Ong Siang
d)
Seah
Liang Seah
·
Antara
tokoh Cina peranakan yang berkecimpung dalam politik Tanah Melayu ialah Tan
Cheng Lock.
·
Orang
India juga menubuhkan persatuan untuk menjaga kepentingan orang India di Tanah
Melayu.
·
Persatuan
India Pusat Tanah Melayu:
a)
ditubuhkan
pada tahun 1936
b)
pemimpinnya
ialah A.M. Soosay
c)
terbentuk
daripada 12 persatuan India dan 4 dewan perniagaan
d)
berperanan
untuk memperjuangkan hak dan kepentingan orang India di Tanah Melayu.
CONTOH KARANGAN
Semangat patriotik semakin luntur dalam kalangan
masyarakat di negara kita pada masa ini seperti yang didakwa oleh banyak pihak.
Hal ini berlaku demikian kerana masing-masing sibuk dengan urusan sendiri yang
menyebabkan mereka tidak menghiraukan perkara lain. Pada pendapat mereka,
perkara yang penting dalam hidup ialah mereka perlu berusaha untuk mencari
kekayaan dan hendak mencari wang untuk menambahkan pendapatan semata-mata. Oleh
itu, mereka tidak menitikberatkan semangat patriotik dan tidak tidak
mempedulikan sambutan hari kebangsaan, contohnya anggota masyarakat kita tidak
mengibarkan bendera Malaysia ketika sambutan ulang tahun kemerdekaan negara
dijalankan. Jadi, kita berharap agar semangat patriotik dalam kalangan
masyarakat dapat ditingkatkan.
Sebenarnya terdapat banyak cara yang boleh dijalankan untuk meningkatkan
semangat patriotik dalam kalangan masyarakat di negara kita. Satu daripada
caranya adalah denganmemberikan penekanan tentang proses pemupukan semangat
patriotik dari bangku sekolahlagi. Perkara ini membolehkan semangat
patriotik sebati dalam diri pelajar seperti kata peribahasa Melayu, “melentur
buluh, biarlah dari rebungnya”. Sekiranya semangat patriotik dapat
dipupuk sejak kecil, sudah tentulah semangat patriotik akan terus diamalkan dan
dikekalkan hingga dewasa. Tambahan pula, amalan ini penting kerana kita dapat
melahirkan masyarakat yang sentiasa cinta akan negara dan tidak melakukan
perkara-perkara yang akan memburukkan nama negara.
Cara lain yang boleh dijalankan adalah dengan membuat pengubahsuaian
dan memberikan penekanan tentang aspek semangat patriotik ini dalam kurikulum
di sekolah dan di institusi pengajian tinggi. Sekiranya perkara ini
dilakukan, murid-murid akan memahami dan menghayati semangat patriotik kerana
aspek tersebut dipelajari dalam mata pelajaran tertentu. Dengan perkataan lain,
perkara itu akan dipelajari secara formal di dalam kelas, diuji dalam
peperiksaan dan seterusnya diamalkan dalam kehidupan seharian. Oleh hal yang
demikian, semangat patriotik itu akan terus subur dalam sanubari murid-murid
hinggalah selepas mereka menamatkan persekolahan atau pendidikan mereka di
institusi pengajian tinggi.
Pihak yang bertanggungjawab hendaklah menjalankan kempen secara
besar-besaranmelalui media massa. Kempen-kempen yang berkaitan dengan
semangat patriotik ini akan memberikan kesedaran kepada masyarakat tentang
kepentingan semangat patriotik dalam kalangan masyarakat di negara kita Oleh
itu, Kementerian Penerangan Malaysia, di samping media elektronik seperti
televisyen dan radio memang berkesan untuk menyuburkan dan meningkatkan
semangat patriotik dalam kalangan masyarakat. Dengan perkataan lain, televisyen
dan radio hendaklah menyiarkan rancangan atau program yang dapat meningkatkan
semangat patriotik seperti menyiarkan rencana tentang pejuang-pejuang
kemerdekaan negara. Selain itu media elektronik itu juga hendaklah menayangkan
filem seperti “Bukit Kepong”, “Paloh”, dan drama-drama yang berkaitan dengan
semangat cinta akan negara.
Agensi-agensi kerajaan yang bertanggungjawab pula perlulah menjalankan
aktiviti yang bersesuaian dengan usaha untuk meningkatkan semangat
patriotik dalam kalangan masyarakat agar dapat memupuk semangat ini. Aktiviti
tersebut boleh dijalankan di kampung-kampung dan juga di kawasan perumahan.
Oleh itu, aktiviti seperti sambutan hari kemerdekaan pada peringkat taman perumahan
dan kampung perlulah digalakkan. Di samping itu, Jabatan Penyiaran atau stesen
televisyen juga perlu mengadakan forum tentang semangat patriotik dengan
menjemput tokoh-tokoh akademik daripada pelbagai bangsa dan juga tokoh
masyarakat yang memperjuangkan semangat kebangsaan suatu masa dahulu. Aktiviti
tersebut bukan sahaja dapat memupuk semangat patriotik malahan dapat
mengeratkan perpaduan antara kaum di negara kita.
Semangat patriotik juga dapat dipupuk melalui contoh dan teladan
daripada pemimpin-pemimpin negara dan pemimpin masyarakat tanpa
mengira bangsa, agama dan fahaman politik. Dengan cara itu, anggota masyarakat
akan mencontohi pemimpin-pemimpin mereka yang memiliki semangat patiotik yang
tinggi. Para pemimpin perlulah selalu mengingatkan dan menekankan kepentingan
menghargai kemerdekaan yang telah dicapai hasil perjuangan dan titik peluh
pejuang-pejuang kemerdekaan yang terdahulu dan menghayatinya dengan sepenuh
hati. Hal ini penting kerana, kemerdekaan yang dinikmati ini hendaklah dihayati,
dijaga dan dikekalkan sampai bila-bila. Sekiranya perkara ini tidak
dititikberatkan oleh semua orang sudah pasti kemerdekaan yang dinikmati sukar
untuk dipertahankan dan tidak tidak akan memberi makna lagi kepada generasi
yang akan datang.
Oleh hal yang demikian, usaha-usaha untuk memupuk semangat patriotik perlulah
dijalankan sepanjang masa tanpa henti. Hal ini demikian kerana, semangat
patriotik ini penting untuk melahirkan warganegara yang cinta akan negaranya
dan pasti akan menjadi individu yang berguna kepada bangsa, agama dan negaranya
sendiri. Individu yang memiliki semangat patriotik yang tinggi juga akan
sentiasa berusaha untuk memajukan diri dan negaranya agar mencapai kemajuan dan
pembangunan dengan cepat, setanding dengan negara-negara maju yang lain.
Skiranya semangat patriotik tidak dapat dipupuk dalam kalangan remaja, pastilah
mereka tidak ada perasaan cinta akan negara dan menyebabkan mereka hilang jati
diri. Oleh itu, semua pihak perlulah berganding bahu dan memainkan peranan
masing-masing agar semangat patriotik dapat dipupuk dan disuburkan dalam
kalangan masyarakat